Economic Justification of Improving the CRM System with Modern Technologies

Authors

  • D.A. Alymov Donetsk National Technical University
  • A.V. Bodnar Донецкий национальный технический университет
  • A.R. Nesterenko Donetsk National Technical University

Keywords:

CRM system, mass deployment, blockchain, artificial intelligence, cloud technologies, gRPC, software development life cycle, Fatrell model, labor intensity, economic efficiency, competitiveness, scalability, business plan

Abstract

This work explores the development of a CRM system aimed at mass distribution and integration of modern technologies. A suitable software development life cycle model was selected, and labor intensity was calculated using the Putnam (Fatrell) model. Risk analysis was conducted, costs and efficiency indicators were evaluated, and a project team structure was designed. The results demonstrate the feasibility of creating a scalable, economically viable, and competitive solution for the CRM systems market

Author Biography

A.V. Bodnar, Донецкий национальный технический университет

кандидат технических наук, доцент, доцент кафедры программной инженерии им. Л. П. Фельдмана факультета интеллектуальных систем и программирования ФГБОУ ВО «Донецкий национальный технический университет».

References

Bensoussan, Babette E. Analysis Without Paralysis: 10 Tools to Make Better Strategic Decisions / Babette E. Bensoussan, Craig S. Fleisher // Published by Pearson, 2008. – 11 с.

Levin, Mark A. Improving Product Reliability and Software Quality, 2nd Edition / Mark A. Levin, Ted T. Kalal, Jonathan Rodin // Published by Wiley, 2019. – 6 с.

Алексеев, А. Л. Эволюция и анализ моделей жизненного цикла разработки программного обеспечения / А.Л. Алексеев // Международный научный журнал «Вестник науки». – 2024. – №7. – Т. 4. – C. 239-242.

Ганеев, Л. И. Этапы разработки программного обеспечения / Л. И. Ганеев, А. М. Султанова, Е. А. Окунева // Новая наука: современное состояние и пути развития. – 2016. – № 11. – C. 145-147.

Архипова, Л. И. Управляемый данными маркетинг в цифровой трансформации бизнеса / Л. И. Архипова // Наука и образование: теория и практика. – 2020. – C. 154-160.

ROI, ROMI и ещё 25 формул маркетинга [Электронный ресурс] / У. Сулыга – Электрон. дан. – 2023. – Режим доступа: https://takethecake.ru/baza-znaniy/metriki-dlya-marketologa#rec641928836. - Загл. с экрана.

Uyanga, S. Prediction for software cost estimation / S. Uyanga, Р. Oyunbileg, N. Munkh-tsetseg, CH. Naranmandal // System analysis and mathematical modeling. – 2021. – № 2. – Т. 3. – C. 83-98.

Stephen, H. Kan. Bensoussan. Metrics and Models in Software Quality Engineering, Second Edition / H. Kan Stephen // Published by Addison-Wesley Professional, 2002. – 15 с.

Никита, Ю. Г. Оценка эффективности управления взаимоотношениями с клиентами / Ю. Г. Никита // Научные дискуссии в области гуманитарных наук. – 2023. – № 11. – C. 261-263.

Чекашкина, Н. Р. Ключевые показатели эффективности маркетинга в интернет-среде / Н. Р. Чекашкина, А. А. Микитич // Проблемы и достижения современной науки. – 2023. – C. 157-163.

Кербер, Л. С. Применение показателя roi при оценке эффективности корпоративных HR-программ / Л. С. Кербер, А. И. Тихонов // Московский экономический журнал. – 2022. – № 12. – C. 396-407.

Кузьминых, А. Р. Проблемы использования показателя NPV при оценке венчурных инвестиций и способы их решения / А. Р. Кузьминых // Форум молодых ученых, 2019. – №1(29). – C. 440-443.

Published

2025-11-13

How to Cite

Alymov Д. А., Bodnar А. В. ., & Nesterenko А. Р. . (2025). Economic Justification of Improving the CRM System with Modern Technologies. Informatics and Cybernetics, (2 (40), 12–20. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/infcyb/article/view/578

Issue

Section

Информатика и вычислительная техника