Durability Determination of the Reinforced Concrete Road Bridges
Keywords:
DURABILITY, LIFE, DESTRUCTION, DAMAGE, LOAD, BEARING CAPACITYAbstract
The fundamentals of the bridge durability evaluation procedure based on the theory of the continuity and irreversibility of the material destruction process are considered. The durability diagram and the stress sequence in the beam divided and continuous spans of bridges are proposed. The dependencies to determine the relative damage and residual life of the reinforced concrete road bridges durability, taking into account the history of the structural loading are given.
The proposed evaluation procedure of the change in the durability of bridges, based on the theory of the continuity and irreversibility of the material destruction process, the hypothesis of the linear damage accumulation, the accepted durability diagram of structures and taking into account the history of the structural loading, makes it possible to determine the residual life of the structure's durability, the relative damage occurring when a load is skipped, and given a certain residual durability life, determine the possible number of the load passage and the speed of its movement, while taking into account the operational state of the bridge spans.
References
Морозова, Л. Н. К оценке ресурса долговечности автодорожных мостов / Л. Н. Морозова, В. В. Пархоменко // Научно-технические аспекты развития автотранспортного комплекса 2019 : материалы V Международной научно-практической конференции «Научно-технические аспекты развития автотранспортного комплекса» в рамках 5-го Международного научного форума Донецкой Народной Республики «Инновационные перспективы Донбасса: инфраструктурное и социально-экономическое развитие», Горловка, 22 мая 2019. – Горловка : АДИ ГОУВПО «ДОННТУ», 2019. – С. 185–188.
Васильев, А. И. Вероятностная оценка остаточного ресурса физического срока службы железобетонных мостов / А. И. Васильев // Труды ЦНИИС. – 2002. – Вып. 208. Проблемы нормирования и исследования потребительских свойств мостов. – С. 101–120.
Иосилевский, Л. И. Практические методы управления надежностью железобетонных мостов / Л. И. Иосилевский. – Москва : Инженер, 2001. – 296 с.
Лантух-Лященко, А. И. О прогнозе остаточного ресурса моста / А. И. Лантух-Лященко // Дороги і мости. – 2007. – Т. 2, Вып. 7. – С. 3–9.
Чирков, В. П. Вероятностные методы расчета мостовых железобетонных конструкций / В. П. Чирков. – Москва : Транспорт, 1980. – 128 с.
Шестериков, В. И. Оценка состояния автодорожных мостов и прогнозирование его изменения с помощью показателя физического износа / В. И. Шестериков // Автомобильные дороги : информационный сборник. – Москва : ЦБНТИ Росавтодора, 1991. – С. 1–48.
Грушко, И. М. Прочность бетонов на растяжение / И. М. Грушко, А. Г. Ильин, С. Г. Рашевский. – Харьков : Изд-во Харьков. ун-та, 1973. –
с.
Бондаренко, В. М. Некоторые вопросы нелинейной теории железобетона / В. М. Бондаренко. – Харьков : ХГУ, 1968. – 323 с.