The evaluation of the production potential of enterprises within the car service system
Keywords:
CAR SERVICE, CAPACITY, PRODUCTION POTENTIAL, SERVICE, PRODUCTION PROCESS, INDICATORS, FACTORS, WORK POST, LABOR INTENSITYAbstract
In modern socio-economic conditions the majority of entrepreneurs use the price increase for cars, spare parts, materials and services as the effective measure for getting out of the car service crisis. The situation has resulted in customers’ outflow from authorized service centers to independent ones and self-service growth. The level of utilization of production facilities at the majority of enterprises within the car service system is rapidly decreasing.
Taking into account the current situation the sustainable development of the enterprise can be ensured only through higher and more efficient use of the production potential.
Production potential is the enterprise’s basic issue including goals, driving forces and sources for the development.
Fixed production assets, working capital, material resources, staff, equipment and applied technologies are considered to be the key elements forming the production potential of the enterprise.
The ratio of a certain volume of output (services provided) with the maximum efficiency of available funds and resources to the unit of enterprise capacity is suggested to be an indicator of the production potential of car service enterprises.
The methodology for calculating the productive time spent during the process of maintenance and repair of cars is viewed to determine the volume of services provided.
References
Современный автосервис в условиях мирового кризиса. – Текст : электронный // АвтоСреда : [сайт]. – 2020. – URL:/http://avtosreda.ru/info/sovremennyj_avtoservis_v_usloviyah_mirovogo krizisa .
Шевченко, Д. К. Проблемы эффективности использования потенциала / Д. К. Шевченко. – Москва : КНОРУС, 2005. – 214 с.
Мансурова, Н. А. Вопросы оценки производственного потенциала фирмы / Н. А. Мансурова // Предпринимательство в переходной экономике : сборник научных трудов. – Тверь : Тверской государственный ун-т, 2006. – С. 70.
Ревуцкий, Л. Д. Потенциал и стоимость предприятия / Л. Д. Ревуцкий. – Москва : Финансы и статистика, 2002. – 208 с.
Донец, Ю. Ю. Эффективность использования производственного потенциала / Ю. Ю. Донец. – Киев : Знание, 1998. – 123 с.
Бердникова, Т. Б. Анализ и диагностика финансово-хозяйственной деятельности предприятия / Т. Б. Бердникова. – Москва : ИНФРА, 2002. – 215 с.
Карсунцева, О. В. Производственный потенциал предприятия машиностроения: оценка, динамика, резервы повышения / О. В. Карсунцева. – Москва : ИНФРА-М, 2014. – 211 с.
Шупляков, В. С. Производственный потенциал предприятий автомобильного сервиса / В. С. Шупляков, Г. В. Яковенко // Известия МГТУ «МАМИ». – 2012. – № 2(14). – С. 202–212.
Бартова, Е. В. Сущность и структура производственного потенциала промышленного предприятия / Е. В. Бартова // Российское предпринимательство. – 2010. – Том 11, № 12. – С. 65–69.
ОНТП-01-91. Общесоюзные нормы технологического проектирования предприятий автомобильного транспорта : Росавтотранс : утверждены протоколом концерна «Росавтотранс» от 7 августа 1991 г. № 3 : введен взамен ОНТП-01-86 : срок действия с 01.01.1991 / Росавтотранс. – Москва : Гипроавтотранс, 1991. – 184 с.
Абабкова, А. А. Оптимизация количества рабочих постов предприятий автомобильного сервиса / А. А. Абабкова, В. Н. Шабуров // Вестник Курганского государственного университета. Серия: Технические науки. – 2015. – № 3(37). – С. 75–79.
Никульшин, С. В. Совершенствование системы мониторинга эффективности функционирования
авторизированных предприятий автосервиса / С. В. Никульшин, В. Ю. Векличев, Д. С. Никульшин // Вести Автомобильно-дорожного института = Bulletin of the Automobile and Highway Institute. – 2020. – № 2(33). – С. 30–40.