Changing Market Conditions as a Prerequisite of the Territory Marketing Modern Doctrine
Keywords:
TERRITORY MARKETING, MARKET CONDITIONS, CHANGING CONDITIONS, TERRITORY MARKETING LEVERS, TERRITORY MARKETING FACTORSAbstract
In modern dynamically changing market conditions, the process of forming the image of territories is inevitably accompanied by the uncertainty and instability of both environmental factors and the planned results from the implementation of marketing tools. In addition, it is rightful to believe that changing market conditions are associated mainly with the negative influence of factors of the internal and external environment, what is manifested in the emergence of crises (crisis situations) and uncertainty in making managerial decisions at all levels of the economic system. The foregoing indicates not only the need for a compositional model of the territory marketing system, which is constantly influenced by a number of factors and forces, but also emphasizes the need to develop the appropriate doctrine.
In the course of studying the logic and nature of changing market conditions, possible variants of their negative development, leading to the emergence of crisis phenomena, crisis situations and their development into a systemic crisis are identified. The consideration of the factors totality (from economic and organizational to extensive), influencing the formation of modern market conditions within a certain territory, made it possible to develop the appropriate matrix. The results of its interpretation served as the basis for the development of the compositional model of the territories marketing as a direction of the state socio-economic policy in changing market conditions with its inherent vectors, accents, levers and tools. The result of consistent inferences is the doctrine development of marketing territories in changing market conditions, the implementation of which is aimed at obtaining economic and social results.
References
Терёхин, М. Т. Условия рыночного равновесия / М. Т. Терёхин // Вестник Рязанского государственного университета им. С. А. Есенина. – 2011. – № 4(33). – С. 167–177.
Мних, О. Б. Факторне середовище диверсифікації розвитку енергетичних підприємств у ринкових умовах / О. Б. Мних, О. К. Савченко // Бізнес Інформ. – 2020. – № 1. – С. 149–155.
Рустамова, С. С. Факторы экономического воздействия на развитие бизнеса в условиях рыночной конкуренции / С. С. Рустамова // Ученые записки Санкт-Петербургского имени В. Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии. – 2017. – № 3(63). – С. 38–41.
Фролова, И. В. Факторы и специфика рыночного поведения российских компаний в условиях экономического кризиса / И. В. Фролова, М. А. Погосян // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. – 2016. – № 2. – С. 102–109.
Синяк, О. В. Формирование конкурентной среды как одно из условий функционирования рыночной экономики / О. В. Синяк // Кронос. – 2020. – № 6(44). – С. 36–37.
Зайнутдинов, Ш. Н. Устойчивость – главный фактор экономического роста / Ш. Н. Зайнутдинов, У. М. Мадрахимов // Бюллетень науки и практики. – 2020. – Т. 6, № 8. – С. 157–164.
Дуболазова, Ю. А. Выявление зависимости активности на рынке слияний и поглощений от политических и экономических факторов / Ю. А. Дуболазова, Ю. А. Фёдорова, Д. В. Овсянко // Инновации и инвестиции. – 2020. – № 9. – С. 192–197.
Гнездилов, Ю. В. Потребительский рынок и преступления на потребительском рынке как факторы экономической безопасности: понятия и классификация / Ю. В. Гнездилов, А. Н. Литвиненко // Известия СПбГЭУ. – 2020. – № 1(121). – С. 54–57.
Шокиров, Р. С. Институциональные факторы экономического роста в аграрном секторе экономики / Р. С. Шокиров // Вестник ТГУПБП. – 2020. – № 1(82). – С. 5–14.
Беленко, О. Ф. Брендинг в системе маркетинга территорий / О. Ф. Беленко, С. А. Пиханова // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. – 2019. – № 3(101). – С. 90–95.
Романько, И. Е. Маркетинг территорий как фактор модернизации экономики и формирования благоприятного имиджа территории / И. Е. Романько // Социально-гуманитарные знания. – 2019. – № 12. – С. 113–121.
Четыркина, Н. Ю. Генезис и соотношение понятий риска и неопределенности / Н. Ю. Четыркина, Я. А. Васильева // Петербургский экономический журнал. – 2020. – № 2. – С. 37–45.
Николаенко, В. С. Риск, риск-менеджмент и неопределенность: уточнение понятий / В. С. Николаенко // Государственное управление. Электронный вестник. – 2020. – № 81. – С. 91–119.
Мягков, И. И. Риск принятия решения в условиях неопределенности: особенности проявления / И. И. Мягков, И. Г. Салимьянова // Известия СПбГЭУ. – 2020. – № 5(125). – С. 158–162.
Молодецкая, С. Ф. Формирование методик поддержки принятия решений в условиях неопределенности / С. Ф. Молодецкая // Вопросы управления. – 2020. – № 4(65). – С. 102–114.
Фадеев, И. В. Стратегическое управление предприятием в условиях риска неопределенности (на примере пандемии коронавируса) / И. В. Фадеев // E-Scio. – 2020. – № 9(48). – С. 299–308.
Скрыль, Т. В. Территории опережающего развития: новые возможности для бизнеса или инвестиции в неопределенность / Т. В. Скрыль // Вестник НГИЭИ. – 2016. – № 7(62). – С. 115–124.
Орлов, А. С. Неопределенность правовой природы государственной территории как фактор международных территориальных конфликтов / А. С. Орлов // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. – 2007. – № 6. – С. 99–108.
Влияние фактора неопределенности на разработку и реализацию современных российских мегапроектов / И. В. Митрофанова, А. Б. Тлисов, А. Н. Жуков, Л. М. Шавтикова // Вестник ВолГУ. Серия 3: Экономика. – Экология. – 2016. – № 3(36). – С. 107–119.
Шестакова, И. Г. Онтологические основания экономики в цифровом обществе / И. Г. Шестакова // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия: Экономика и экологический менеджмент. – 2016. – № 2. – С. 48–55.
Евсюков, В. В. Цифровая экономика – новый этап информатизации общества / В. В. Евсюков, А. И. Пышный // Известия ТулГУ. Экономические и юридические науки. – 2018. – № 4–1. – С. 11–19.
Марьясов, К. В. Правовые риски перехода к цифровому обществу и цифровой экономике в условиях современной России / К. В. Марьясов // Юридическая техника. – 2019. – № 13. – С. 726–731.
Кузовкова, Т. А. Методические основы и результаты интегральной оценки цифрового развития экономики и общества / Т. А. Кузовкова, Т. Ю. Салютина, Е. Г. Кухаренко // Век качества. – 2019. – № 3. – С. 106–122.