Economy Digitalization: Paradigm Shift of the Marketing Tools
Keywords:
DIGITAL ECONOMY, DIGITAL MARKETING, MARKETING TOOLS, DIGITAL TECHNOLOGIESAbstract
At the present stage of development, the digital economy has covered all spheres of life. The creation of a single digital market has led to the change in the economic structure through the emergence of new activity forms, when success depends on the use of digital technologies and the transfer of business to the online sphere, on new consumers who are fluent in the skills of working with the information space and on jobs with non-standard work forms.
In the last two decades the development of the digital economy has had a significant impact on the theory and practice of marketing. Based on the results of the theoretical study, various positions of scientists towards the definition of the essence of the concept of «digital marketing» are considered. In the author's understanding, digital marketing is an interactive marketing using the experience of traditional marketing and the potential of digital technologies, in which the digital marketing tools are aimed at promoting goods and services through the transformation of sales experience, understanding consumer preferences, improving algorithms for behavior with partners, forming staff communication competencies, optimizing business, and in general, developing business processes.
A clear understanding of the digital economy essence and tools allowed us to determine the marketing tools paradigm shift and identify the result of its transformation.
References
Артамонова, О. В. Актуальность использования digital-инструментов при продвижении продукта на современном рынке / О. В. Артамонова. – Текст : электронный // Молодой ученый. – 2017. – № 10(144). – С. 184–187. – URL: https://moluch.ru/archive/144/40388/ (дата обращения: 03.10.2021).
Береговская, Т. А. Трансформация маркетинговых инструментов в условиях цифровой экономики / Т. А. Береговская, А. В. Захаренко // Вестник Бурятского государственного университета. Экономика и менеджмент. – 2019. – № 4. – С. 3–10.
Грудистова, Е. Г. Цифровой маркетинг в сфере сервиса и туризма как инструмент развития цифровой экономики / Е. Г. Грудистова // Научный результат. Технологии бизнеса и сервиса. – 2020. – Т. 6, № 1. – С. 45–54.
Кингснорт, С. Стратегия цифрового маркетинга. Интегрированный подход к онлайн-маркетингу / С. Кингснорт. – Москва : Олимп-Бизнес, 2019. – 416 с. – ISBN 978-5-6040010-2-8.
Колодник, Т. Развитие теории цифрового маркетинга / Т. Колодник // Наука и инновации. – 2021. № 1(215). – С. 53–57.
Надтока, Т. Б. Трансформация маркетинговой деятельности предприятий в условиях цифровой экономики / Т. Б. Надтока, Н. В. Матвеев // Вестник института экономических исследований. – 2017. – № 4(8). – С. 70–77.
Соловьева, Ю. Н. Направления развития маркетинговой компетентности в условиях цифровой экономики / Ю. Н. Соловьева // Маркетинг-менеджмент в цифровой экономике. – 2015. – № 2. – С. 20–29.
Сологубова, Г. С. Составляющие цифровой трансформации : монография / Г. С. Сологубова. – Москва : Юрайт, 2019. – 147 с. – ISBN 978-5-534-11335-8.
Черных, С. И. Цифровая экономика и наука / С. И. Черных // ЭТАП: экономическая теория, анализ, практика. – 2018. – № 4. – С. 73–86.
Свистунов, В. М. Трудовые отношения в условиях цифровизации экономики / В. М. Свистунов, В. В. Лобачев // Управление. – 2017. – № 4(18). – С. 29–33.
Chaffey D. Digital Marketing / D. Chaffey, F. Ellis-Chadwick. – Upper Saddle River : Pearson, 2016. – 702 р. – ISBN 9781292077611.
Украинцев, Д. В. Эволюция маркетинга в цифровой экономике / Д. В. Украинцев // Идеи и идеалы. – 2020. – Т. 12., № 3, ч. 2. – С. 363–375.