Environmental Marketing Essence and Importance for the Development of the Socio-Economic Relations

Authors

  • Deshchenko A. Yu.
  • Iuvko P. S.

Keywords:

MARKETING, ECOLOGICAL MARKETING, MARKETING TOOLS, ECOLOGIZATION, SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Abstract

The ambiguous environmental situation in the world emphasizes the need for «greening» the socio-economic development, as well as the coordination of the society scientific and technological progress with environmental protection. This interaction forms a new goal for the development of the society, which is to constantly improve the quality of the population life in the presence of a highly efficient economy and a healthy environment (which is especially important in the context of a new coronavirus infection pandemic).

It is established that in the production process the environmental marketing undertakes the task of studying and taking into account a person's need for environmental safety (i. e., to protect the vital environmental interests of a person, his rights to a favorable environment for life). This thesis was used as the basis for substantiating the key accents and directions of the transition from the traditional marketing to the ecological one.

In the course of the study, it is substantiated that marketing tools should be integrated into the management process, which, ultimately, will allow them to become a part of the overall management system, the functioning of which is aimed at achieving the set economic goals in compliance with the principles of the environmental economics and environmental protection.

In the conclusion of the study, the main dominants of ecological marketing are formulated. Their essence predetermines promising directions for further research concerning the development of the conceptual foundations of the ecological marketing.

References

Бададян, Л. В. Развитие экологического маркетинга в России / Л. В. Бададян, Е. В. Писарева // Научные труды Вольного экономического общества России. – 2016. – Том 201, № 4. – С. 311–324.

Божук, С. Г. Стратегии маркетинга экологически ориентированных туристических предприятий / С. Г. Божук, Н. А. Плетнева, К. В. Евдокимов // Известия СПбГАУ. – 2017. – № 3(48). – С. 124–129.

Зайцева, Д. С. Экологический маркетинг: тенденции и перспективы / Д. С. Зайцева, И. В. Краковецкая // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. – 2016. – № 2. – С. 55–60.

Зинцова, М. В. Реализация концепции экологического маркетинга / М. В. Зинцова, М. А. Воронцова, К. С. Зинцов // Российский внешнеэкономический вестник. – 2019. – № 8. – С. 94–104.

Зубарева, Е. Н. Особенности ведения сельского хозяйства в системе экологического маркетинга / Е. Н. Зубарева // Инновационная наука. – 2015. – № 12–3. – С. 64–66.

Поротников, П. А. Экологический маркетинг как элемент региональной и муниципальной безопасности / П. А. Поротников // Муниципалитет: экономика и управление. – 2017. – № 4(21). – С. 57–63.

Котлер, Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер. – Москва : Прогресс, 2001. – 736 с.

Мальчик, М. В. Сутність і концепція екологічного маркетингу муніципального утворення (міста) / М. В. Мальчик, О. В. Мартинюк // Економічний вісник Донбасу. – 2017. – № 1(47). – С. 77–81.

Оганесян, Н. Р. Экологический маркетинг – основной элемент экологической политики предприятия / Н. Р. Оганесян, Я. Я. Яндыганов, Е. Я. Власова // Экономика региона. – 2009. – № 4. – С. 145–154.

Садченко, Е. В. Экологический маркетинг: понятия, теория, практика и перспективы развития / Е. В. Садченко, С. К. Харичков. – Одесса : ИПРЭЭИ НАН Украины, 2001. – 146 с.

Синяева, И. М. Технология маркетинга продвижения продуктов в экосистеме / И. М. Синяева // Образование. Наука. Научные кадры. – 2020. – № 3. – С. 160–163.

Систематизация видов современного маркетинга / А. Н. Столярова, С. А. Лочан, Д. В. Федюнин [и др.] // Инновации и инвестиции. – 2020. – № 1. – С. 98–104.

Петренко, С. Н. Социальная ответственность бизнеса в контексте взаимодействия властных и предпринимательских структур : монография / С. Н. Петренко, И. А. Ангелина, Е. А. Рославцева. – Донецк : ГО ВПО «ДонНУЭТ», 2018. – 368 с.

Published

2025-11-24

How to Cite

A. Yu. Д., & P. S. Ю. (2025). Environmental Marketing Essence and Importance for the Development of the Socio-Economic Relations. Bulletin of the Automobile and Road Institute, (4(39), 86–91. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/600

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT