Technology Development for Active Zone Strengthening of the Highway Roadbed
Keywords:
REINFORCEMENT, ROAD BED, GEOTEXTILE, ESTIMATED COST, ECONOMIC EFFECTAbstract
Modern generally accepted principles of the road pavement design and calculation do not allow designing a structure that experiences only reversible deformations, which leads to the formation of ruts on the surface. The consequences are a reduction in the service life of the pavement, a decrease in the traffic safety and an increase in the cost of the road transport.
The article is devoted to the research on the regulation of the accumulation process of residual deformations in the road structure by increasing the strength of the active zone soil massif, due to the introduction of the reinforcing geosynthetic layer.
In the course of the study, a material was selected for reinforcing the active zone of the soil massif of the subgrade – a roll woven geotextile Geospan TN made of durable polyester fibers, which also serves as a dividing layer between the structure layers. The strength of the soil massif is improved by increasing the bearing capacity of the soil and preventing uneven subsidence. The reinforcing material has high tensile strength in the longitudinal and transverse directions and low deformability, it is frost-resistant, resistant to aggressive groundwater and ultraviolet radiation.
The paper presents the characteristics of the selected geosynthetic material. The technology of the reinforcing layer laying is developed, namely, the required amount of material is calculated, the method of its laying is described, and the means for transporting it to the place of laying are selected. In addition, a diagram of the subgrade construction with a laid reinforcing layer is shown.
Based on the results of the research, the estimated cost of the reinforcing layer device is calculated, namely, a local estimate and a summary estimate calculation are drawn up. Indicators of the economic efficiency of the project are determined: the profitability of the project, the investment payback period are calculated, the break-even point is determined. The obtained values of economic indicators confirm the profitability and reliability of the development.
References
Матвеев, С. А. Влияние армирования на величину упругого прогиба дискретного основания дорожной одежды / С. А. Матвеев, Е. А. Мартынов, Н. Н. Литвинов // Вестник Сибирского государственного автомобильно-дорожного университета (СибАДИ). – 2017. – № 6(58) – С. 98–106.
Матвеев, С. А. Закономерности распределения напряжений в грунтовых основаниях внутрихозяйственных автомобильных дорог / С. А. Матвеев, Н. Н. Литвинов, Р. Е. Петров // Вестник Омского государственного аграрного университета. – 2017. – № 4(28) – С. 233–239.
Крицкий, М. Я. Усиление земляного полотна автомобильных дорог / М. Я. Крицкий, А. Л. Ланис // Новосибирск : СГУПС, 2013 – 180 с. – ISBN 978-5-93461-583-4.
Матвеев, С. А. Моделирование и расчет армированного основания из зернистых материалов / С. А. Матвеев, Е. А. Мартынов, Н. Н. Литвинов // Известия высших учебных заведений. Строительство. – 2017. – № 10(706) – С. 14–22.
Матвеев, С. А. Экспериментально-теоретические исследования армированного основания дорожной одежды / С. А. Матвеев, Е. А. Мартынов, Н. Н. Литвинов // Вестник Сибирского государственного автомобильно-дорожного университета (СибАДИ). – 2015. – № 4(44). – С. 80–86.
Ланис, А. Л. К вопросу повышения устойчивости земляного полотна армированием / А. Л. Ланис, К. В. Востриков // Труды XIII международной конференции «Современные проблемы проектирования, строительства и эксплуатации железнодорожного пути». – Москва : МГУПС, 2016. – С. 185–188.
Павлющик, С А. Оценка несущей способности нагруженных откосов и склонов методами предельного анализа пластических систем : специальность 05.23.02 «Основания и фундаменты, подземные сооружения» дисертация на соискание ученой степени кандидата технических наук / Павлющик Сергей Александрович ; Новочеркасск, 2011. – 141 с.
Дыба, П. В. Проблема расчета по первому предельному состоянию грунтовых массивов, укрепленных геосинтетическими материалами / П. В. Дыба // Информационные технологии в обследовании эксплуатируемых зданий и сооружений: материалы ХII Международной научно-практической конференции, г. Новочеркасск, 30 октября 2012 г. / Юж.-Рос. гос. техн. ун-т (НПИ). – Новочеркасск, 2012. – С. 3–6.
Дыба, П. В. Предельное взаимодействие нагруженного грунтового массива с гибкой оболочкой / П. В. Дыба, В. П. Дыба // Информационные технологии в обследовании эксплуатируемых зданий и сооружений: материалы XII Международной научно-практической конференции, г. Новочеркасск, 30 октября 2012 г. / Юж.-Рос. гос. техн. ун-т (НПИ). – Новочеркасск : ЮРГТУ, 2012. – С. 6–12.