Evaluation Technique for the Social Enterprises Activities Based on the Situation-Oriented Approach

Authors

  • Gladkiy N. A.

Keywords:

SOCIAL ENTERPRISE, ACTIVITIES EVALUATION TECHNIQUE, SOCIAL SPHERE, SOCIALLY UNPROTECTED GROUPS

Abstract

The difficulties and problems faced by the social sphere of the Donetsk People's Republic actualize the need for close attention to a new type of entrepreneurship – a social entrepreneurship. It is the social enterprises (social entrepreneurs) that are ready to take on the solution of many acute social problems for which the state does not have enough resources (human, material, financial). First of all, the development of the social entrepreneurship involves the search for investors and donors. The stakeholders are ready to invest financial resources in the social business only if they receive public data and honest information about the results and directions of their investment. The implementation of the developed (modified) results matrix allows to provide transparency and visibility of the resources use. It is designed for the most relevant social spheres for the Republic: an employment, a professional retraining; mental health and well-being; a physical health; public safety and civil society; housing and infrastructure (utilities, transport, shops); an income and financial accessibility; an environmental protection.

In the presented matrix, based on the situation-oriented approach, three groups as target social groups for the Donetsk People's Republic such as people with disabilities; low-income citizens; the unemployed are selected.

The presented matrix of results is focused on the social effect that a particular person (individual) and society (socium) as a whole receive. To evaluate the results obtained, the appropriate tests are developed. The answers to them will determine the level at which the enterprise is located, as well as identify problematic spots and «bottlenecks».

The technique is of interest to the state, investors and donor enterprises, non-profit organizations, charitable foundations and large, socially oriented businesses.

References

Республиканский Центр занятости Донецкой Народной Республики. – Текст : электронный. – URL: https://rcz-dnr.ru/index.php?id=506 (дата обращения 05.04.2021 г.).

Пономарев, С. Как измерить социальный эффект. – Текст : электронный. – URL: http://nb-forum.ru/ .

Автономов, А. С. Методика и практика обучения мониторингу социальных проектов. Учебно-методическое пособие / под общей редакцией А. С. Автономова. – Москва : Национальная Ассоциация благо-творительных организаций (НАБО), 2018. – 240 с.

Краенкова, К. И. Методические подходы к оценке деятельности субъектов социального предпринимательства / К. И. Краенкова, Е. В. Ванкевич // Научный результат. Экономические исследования. – 2017. – Том 3, № 2. – С. 46–52.

Лановенко, О. А. Социальная эффективность предоставления социальных услуг: критериальные показатели ее оценки / О. А. Лановенко // Вісник Харьківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. – 2010. – № 889. – С. 142–147.

Рождественская Н. В. Оценка эффективности проектов некоммерческих организаций, социального предпринимательства и гражданских инициатив / Н. В. Рождественская, С. Б. Богуславская, О. С. Боброва. – СПб : Издательство Политехнического университета, 2016. – 168 с.

Соколов, Н. А. Методологические аспекты оценки эффективности в социальной сфере. – Текст : электронный / Н. А. Соколов. – URL: https://core.ac.uk/reader/11315698 .

Тимохович, А. Н. Измерение эффективности социального предпринимательства / А. Н. Тимохович, О. И. Никурадзе // Социальные технологии и процессы. – 2020. – № 7. – С. 193–198.

Рекомендации по оценке социально-экономической эффективности социальных программ. Определения, подходы, практический опыт / Е. И. Андреева, И. Д. Горшкова, А. С. Ковалевская. – Москва : Проспект, 2014. – 72 с.

Хетагурова, Ю. И. Методика оценки социального предпринимательства в современных условиях / Ю. И. Хетагурова // Новый взгляд. Международный научный вестник. – 2015. – № 7. – С. 236–244.

Показатели эффективности: измерение социальных изменений. – Текст : электронный. – URL: https://socialvalue.ru/wp-content/uploads/2020/02/Pokazateli-effektivnosti.pdf .

Published

2025-11-26

How to Cite

N. A. Г. (2025). Evaluation Technique for the Social Enterprises Activities Based on the Situation-Oriented Approach. Bulletin of the Automobile and Road Institute, (3(38), 123–130. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/696

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT