Conceptual Provisions for the Formation of the Entrepreneurship Culture

Authors

  • Angelina I. A.
  • Zaiats A. A.

Keywords:

ENTREPRENEURSHIP CULTURE, , CONCEPTUAL PROVISIONS, EXTERNAL AND INTERNAL ENVIRONMENTAL FACTORS, SOCIAL JUSTICE, ENTREPRENEURSHIP CULTURE LEVELS

Abstract

The socio-economic development of the Donetsk People's Republic, improving the well-being of citizens, achieving the full and productive employment of the population are directly related to the entrepreneurship as a complex, multifaceted socio-economic phenomenon. The effective development of a market economy requires the competitive production creation based on the new business philosophy, which in turn dictates the need to educate a new generation of specialists with a high level of the entrepreneurial culture. The entrepreneurial culture not only ensures a high prestige for an enterprise, but also contributes to the increased production efficiency, the improved quality of goods and services, and, consequently, the increased income.

The study reveals four levels of the entrepreneurial culture, which interact and are closely related, influence the development of the entrepreneurial culture in different ways, while forming an inseparable whole. The conceptual provisions for the formation of the entrepreneurship culture, which is considered as an open system that functions taking into account changes in the factors of the external and internal environment, are substantiated. The interaction between the elements of this system is carried out on the basis of partnership and social justice.

References

Guang, Yu. An Analysis of the Essential Structure of Entrepreneurial Culture / Yu Guang // Advances in Economics, Business and Management Research. – 4th International Conference on Economy, Judicature, Administration and Humanitarian Projects (JAHP). – 2019. – Volume 94. – Р. 52–54.

Шейн, Э. X. Организационная культура и лидерство / Э. X. Шейн; [пер. с англ. под ред. В. А. Спивака]. – СПб : Питер, 2002. – 336 с: ил. – (Серия «Теория и практика менеджмента»). – ISBN 5-318-00573-Х.

Дюметц, Ж. Культура предпринимательства: источники формирования / Ж. Дюметц, Ю. С. Сизова // Российское предпринимательство. – 2017. – Том 18. – № 3. – С. 247–254.

Шипуля, М. И. Культура предпринимательства как неотъемлемая часть организации предпринимательской деятельности / М. И. Шипуля, С. Н. Блудова // Молодий вчений. – 2019. – № 12(76). – С. 505–507.

Логинова, Т. В. Специфика профессиональной предпринимательской культуры / Т. В. Логинова, О. А. Музыка, В. В. Попов // Современные проблемы науки и образования. – 2015. – № 2–3. – URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=23708 (дата обращения: 18.08.2021).

Данова, Н. Ю. Культура предпринимательства как экономическая универсалия отечественной экономики: концептуальные основы, корреляционная обусловленность, вектор развития / Н. Ю. Данова // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. – 2013. – № 12(128). – С. 43–48.

Орлов, В. Б. Предпринимательская культура: сущность и содержание понятия / В. Б. Орлов, О. Г. Мизерова, Е. В. Орлова // Вестник Югорского государственного университета. – 2009. – Вып. 4(15). – С. 13–25.

Лубягина, Л. У. Культура и этика современного предпринимательства в политэкономическом ракурсе / Л. У. Лубягина, П. Е. Ломакина // Современные тенденции и инновации в науке и производстве: материалы IХ международной научно-практической конференции. – 2020. – С. 226–236.

Published

2025-11-26

How to Cite

I. A. А., & A. A. З. (2025). Conceptual Provisions for the Formation of the Entrepreneurship Culture. Bulletin of the Automobile and Road Institute, (3(38), 149–155. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/699

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT