Effectiveness Evaluation of the Electronic Business Functioning in the Context of the Innovative Development of Information Technologies

Authors

  • A. V. Polovyan
  • M. Y. Polshkova

Keywords:

EFFICIENCY, ELECTRONIC BUSINESS, DIAGNOSTICS, MANAGEMENT, ASSESSMENT, INNOVATION, DEVELOPMENT, TECHNOLOGY, INFORMATIZATION

Abstract

In the last decade, the segment of the goods and services sale using e-business has been dynamically growing, which is significantly stimulated by the Internet promotion. This type of the economic activity is an important component of business communication systems. This fact actualizes the need for the scientific substantiation of theoretical provisions and the search for practical tools of the digital management using technologies of global information networks.

The diagnostics of the effectiveness of promoting product groups on the Internet, which is based on the amount of total costs for the system formation of electronic business communications and the volume of proceeds from the sale of goods, is improved. The profitability of promoting commodity groups is compared with the profitability of risk-free capital investment, taking into account the dynamics of virtual trade turnover and the capital intensity of the bond market. The diagnostics serves to the effective management of the Internet business and decision making on the creation of the virtual product niches, the formation of personalized price offers, ensuring the conditions for electronic transactions and the implementation of after-sales service of goods.

The application of the approach proposed in the article makes it possible to assess the effectiveness of promoting goods and services through web sites. This assessment ensures the successful functioning of e-business in the context of the innovative development of information technologies.

References

Chu, S.-C. Determinants of Сonsumer Еngagement in Еlectronic word of Мouth (eWOM) in Social Networking sites / S.-C. Chu, Y. Kim // International Journal of Advertising. – 2011. – Issue 30(1). – P. 47–75.

Kotler, Ph. Customer Value Management / Ph. Kotler // Journal of Creating Value, Management Review. – 2018. – Vol. 6. – P. 9–12.

Kotler, Ph. Marketing the Unappreciated Work Horse / Ph. Kotler // Market Leader. – 2009. – Issue 2. – P. 2–4.

Kotler, Ph. Re-Inventing Marketing to Manage the Environmental Imperative / Ph. Kotler // Journal of Marketing. – 2011. – Vol. 75. – P. 132–135.

Kotler, Ph. The Frontiers of Marketing in the Third Milleninum / Ph. Kotler, R. Achrol // Journal of the Academy of Marketing Science. – 2012. – Issue 40(1). – P. 35–52.

The Gap between the Vision of Marketing and the Reality / Ph. Kotler, B. Calder, E. Malthouse, P. Korsten // MIT Sloan Management Review. – 2012. – Issue 54. – P. 13–14.

Kotler, Ph. The Role Played by the Broadening of the Marketing Movement in the History of Marketing / Ph. Kotler // Journal of Public Policy and Marketing. – 2005. – Issue 24(1). – P. 114–116.

Балабанова, Л. В. Бизнес-сотрудничество в маркетинговых каналах распределения продукции / Л. В. Балабанова, А. Н. Германчук // Вестник Донецкого национального университета. Серия В. Экономика и право. – 2019. – № 3. – С. 27–37.

Бушуева, Л. И. Возможности развития маркетинга предприятий за счет современных интернет-технологий / Л. И. Бушуева, И. Э. Печорин // Маркетинг в России и за рубежом. – 2017. – № 3. – С. 84–94.

Веретёхин, А. В. Развитие электронной коммерции в ритейле высокотехнологичных товаров народного потребления / А. В. Веретёхин // Вестник университета. – 2019. – № 8. – С. 123–130.

Воробьёв, К. Ю. Сущность электронной коммерции в системе международных торговых связей / К. Ю. Воробьёв // Российский внешнеэкономический вестник. – 2015. – № 3. – С. 106–114.

Дыганова, Р. Р. Оценка концентрации рынка дистанционной торговли / Р. Р. Дыганова // Universum: экономика и юриспруденция. Экономика и бизнес. – 2017. – № 8(41). – С. 4–7.

Епифанов, Е. С. Основные этапы развития электронного бизнеса / Е. С. Епифанов, Н. З. Атаров // Вопросы региональной экономики. – 2016. – Т. 28, № 3. – С. 106–111.

Жилина, И. Ю. Электронная розничная торговля в России: состояние и перспективы / И. Ю. Жилина // Экономические и социальные проблемы России. – 2018. – № 1(37). – С. 39–70.

Зеркалий, Н. Г. Трансформация взаимоотношений с потребителем в условиях развития интернет-бизнеса / Н. Г. Зеркалий // Маркетинг в России и за рубежом. – 2016. – № 2. – С. 118–125.

Катасонов, В. Ю. Цифровые финансы. Криптовалюты и электронная экономика. Свобода или концлагерь? : монография / В. Ю. Катасонов. – Москва : Книжный мир, 2017. – 320 с. – ISBN: 978-5-9909785-4-6.

Клечиков, А. В. Торговые агрегаторы и развитие цифровой экономики в России: нормативные и институциональные проблемы / А. В. Клечиков // International Journal of Open Information Technologies. – 2018. – № 3. – С. 33–38.

Лопаткин, Д. С. Оценка современного состояния интернет-торговли в Российской Федерации / Д. С. Лопаткин, О. М. Голикова // Азимут научных исследований: экономика и управление. – 2017. – Т. 5, № 4(17). – С. 259–261.

Мошкин, И. В. Организационно-экономическая модель регионального рынка электронного бизнеса / И. В. Мошкин // Экономический вестник Ростовского государственного университета. – 2008. – Т. 6, № 1. Часть 2. – С. 238–242.

Мошкин, И. В. Электронный бизнес. Факторы социально-экономического развития в информационной экономике : монография / И. В. Мошкин. ‒ Москва : Lambert Academic Publishing, 2011. – 204 с.

Романцов, М. С. Тенденции развития электронного бизнеса в России / М. С. Романцов // Социально-экономические явления и процессы. – 2017. – Т. 12, № 4. – С. 43–48.

Трофимова, В. В. Развитие интернет-торговли в России и мире / В. В. Трофимова // Бизнес-образование в экономике знаний. – 2018. – № 2. – С. 73–76.

Сущность предпринимательской деятельности в сфере электронного бизнеса / Е. О. Учурова, К. И. Макаева, П. С. Нахошкин, В. С. Панченко // Проблемы и перспективы современной науки. – 2016. – № 15. – С. 107–114.

Хаванова, Н. В. Анализ мирового и российского рынка электронной торговли: тенденции и проблемы развития / Н. В. Хаванова, Е. В. Бокарева // Сервис в России и за рубежом. – 2017. – Т. 11, № 3. – С. 137–146.

Чжунхуа, Л. Методика оценки эффективности продвижения интернет-проекта компании на рынки / Л. Чжунхуа // Наука и инновации. – 2016. – № 10(164). – С. 52–56.

Интернет-магазины в Южном федеральном округе : [сайт] // Покупки в Интернете.ру. – URL: https://pokupkivinternete.ru/internet-magaziny-rossii/section/10027 (дата обращения: 21.02.2021). – Текст : электронный.

Перечень электронных торговых площадок. – Текст : электронный // Центр тендерного сопровождения «Открытые торги» : [сайт]. – URL: https://open-torg.ru/perechen-elektronnyh-torgovyh-ploshhadok (дата обращения: 21.02.2021).

Покупки на Яндекс.Маркете. – Текст : электронный // Сервис для выбора товаров «Яндекс.Маркет» : [сайт]. – URL: https://pokupki.market.yandex.ru/help/index.html (дата обращения: 03.01.2021).

Published

2025-12-02

How to Cite

Polovyan А. В. ., & Polshkova М. Ю. . (2025). Effectiveness Evaluation of the Electronic Business Functioning in the Context of the Innovative Development of Information Technologies. Bulletin of the Automobile and Road Institute, (2(37), 71–79. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/710

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT