Cognitive Modelling of Inclusive Activities
Keywords:
INCLUSION, INCLUSIVE ACTIVITIES, MODELLING, COGNITIVE MODEL, SOCIAL AND DEMOGRAPHIC ENVIRONMENT, REGULATORY AND LEGAL ENVIRONMENT, FINANCIAL AND ECONOMIC ENVIRONMENT, SOCIAL ENVIRONMENTAbstract
The article is devoted to the cognitive model construction of the inclusive activity in the Donetsk People's Republic on the basis of the correlation analysis of the main socio-economic indicators of the society.
The analysis of publications has showed an increased interest of Russian scientists in the methodology of studying inclusion in various spheres of the society. The research results presented to the public by foreign scientists deserve special attention. In cognitive modelling of the inclusive activity, general scientific methods of the information retrieval, analysis, deduction and induction, as well as special methods of statistical processing of the information arrays, calculation of correlation dependences and visualization of cognitive modelling were applied.
To build a cognitive model of the inclusive activity in the Donetsk People's Republic, the correlation analysis of the main socio-economic indicators of the society's activities, which were singled out from the groups (socio-demographic, regulatory, financial and economic, compulsory social insurance and social assistance) and from the health care group and labour market, which in a certain way are associated with the disabled persons’ interaction, was carried out.
According to the results of calculating the correlation-regression dependences, 39 very high relationships were identified according to the Chaddock scale (values from 0,9 to 1,0), among which 32 are directly proportional, 7 are inversely proportional.
The carried out correlation and regression analysis of the economy state in the Donetsk People's Republic made it possible to develop a cognitive model and isolate the inclusive component in its socio-economic activity, that is currently perceived as a kind of the society development indicator in the direction of its humanization.
The cognitive model of the inclusive activity in the Donetsk People's Republic is focused not only on an inclusive audience, but also on the society as a whole. Cognitive modelling based on the correlation analysis of the main socio-economic indicators of the society of the Donetsk People's Republic made it possible to identify the closest relationships between the studied indicators.
References
Попов, В. В. Феноменологическая методология: соотношение субъективного и психологического времени в контексте философии инклюзии / В. В. Попов, О. А. Музыка, С. Э. Бартенева. – Текст : электронный // Социология. – 2019. – № 3. – С. 50–53. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomenologicheskaya-metodologiya-sootnoshenie-subektivnogo-i-psihologicheskogo-vremeni-v-kontekste-filosofii-inklyuzii (дата обращения: 05.04.2021).
Нигматов, З. Г. Методологические основания и концептуальные идеи инклюзивного образования / З. Г. Нигматов, И. Т. Хайруллин, Д. Р. Ерова. – Текст : электронный // Вестник Казанского технологического университета. – 2013. – №15. – С. 250–254. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodologicheskie-osnovaniya-i-kontseptualnye-idei-inklyuzivnogo-obrazovaniya (дата обращения: 05.04.2021).
Матасов, Ю. Т. Современные методологические основания российской дефектологической науки и практики / Ю. Т. Матасов. – Текст : электронный // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. – 2009. – № 100. – С. 116–124. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-metodologicheskie-osnovaniya-rossiyskoy-defektologicheskoy-nauki-i-praktiki (дата обращения: 05.04.2021).
Симаева, И. Н. Инклюзивное образовательное пространство: SWOT-анализ / И. Н. Симаева, В. В. Хитрюк. – Текст : электронный // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. – 2014. – № 5. – С. 31–39. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inklyuzivnoe-obrazovatelnoe-prostranstvo-swot-analiz (дата обращения: 05.04.2021).
Астоянц, М. С. Социальная эксклюзия: возможность моделирования на основе концепции «жизненной ситуации» / М. С. Астоянц. – Текст: электронный // Инженерный вестник Дона. – 2018. – № 4(51). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-eksklyuziya-vozmozhnost-modelirovaniya-na-osnove-kontseptsii-zhiznennoy-situatsii (дата обращения: 05.04.2021).
Богданова, Е. В. Модель процесса формирования инклюзивной компетентности студентов в информационно-образовательной среде вуза / Е. В. Богданова. – Текст : электронный // Профессиональное образование в России и за рубежом. – 2018. – № 1(29). – С. 107–112. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/model-protsessa-formirovaniya-inklyuzivnoy-kompetentnosti-studentov-v-informatsionno-obrazovatelnoy-srede-vuza (дата обращения: 05.04.2021).
Будякова, Л. В. Модель процесса формирования готовности студентов социокультурных профилей к формированию мотивации достижения длительно болеющих детей / Л. В. Будякова. – Текст : электронный // Ученые записки ОГУ. Серия: Гуманитарные и социальные науки. – 2018. – № 4(81). – С. 258–261. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/model-protsessa-formirovaniya-gotovnosti-studentov-sotsiokulturnyh-profiley-k-formirovaniyu-motivatsii-dostizheniya-dlitelno (дата обращения: 05.04.2021).
Горюнова, Л. В. Модель формирования инклюзивной компетентности педагога в процессе его профессиональной подготовки / Л. В. Горюнова. – Текст : электронный // Гуманитарные науки. – 2018. – № 2(42). – С. 57–63. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/model-formirovaniya-inklyuzivnoy-kompetentnosti-pedagoga-v-protsesse-ego-professionalnoy-podgotovki (дата обращения: 05.04.2021).
Емельянова, И. Д. Технология моделирования профессиональной компетентности педагогов инклюзивного дошкольного образования / И. Д. Емельянова, О. А. Подольская. – Текст : электронный // Мир науки. Педагогика и психология. – 2019. – № 2. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologiya-modelirovaniya-professionalnoy-kompetentnosti-pedagogov-inklyuzivnogo-doshkolnogo-obrazovaniya (дата обращения: 05.04.2021).
Муллер, О. Ю. Модель развития методической компетентности преподавателей вуза в условиях инклюзивного образования / О. Ю. Муллер. – Текст : электронный // Вестник ЧГПУ им. И.Я. Яковлева. – 2019. – № 2(102). – С. 146–152. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/model-razvitiya-metodicheskoy-kompetentnosti-prepodavateley-vuza-v-usloviyah-inklyuzivnogo-obrazovaniya (дата обращения: 05.04.2021).
Романова, Г. А. Модель развития инклюзивной образовательной среды вуза / Г. А. Романова. – Текст : электронный // Вестник РМАТ. – 2017. – № 4. – С. 55–59. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/model-razvitiya-inklyuzivnoy-obrazovatelnoy-sredy-vuza (дата обращения: 05.04.2021).
Inclusive banking, financial regulation and bank performance: Cross-country evidence / M. M. Ahamed, Ho, J. Shirley, S. K. Mallick, R. Matousek. – Текст : электронный // Journal of Banking & Finance. – 2021. – Vol. 124 – DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2021.106055 .
ICT dynamics for gender inclusive intermediary education: Minimum poverty and inequality thresholds in developing countries / S. Asongu, M. Amari, A. Jarboui, Kh. Mouakhar. – Текст : электронный // Telecommunications Policy. – 2021. –Vol. 45, Issue 5. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.telpol.2021.102125 .
Ariza, J. The effects of the mining-energy boom on inclusive development in Colombia / J. Ariza, A. Vargas-Prieto, J. García-Estévez // The Extractive Industries and Society. – 2020. – Vol. 7, Issue 4. – P. 1597–1606. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.exis.2020.10.002 .
Inclusion and perception of hand therapy content in occupational therapy programs: A mixed-method study / N. Short, J. Bain, С. Barker [еt аl.]. – Текст : электронный // Journal of Hand Therapy. – 2020. – Vol. 33, Issue 1 – P. 112–118. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.jht.2018.07.005 .
Nayak, B. Strategic advantage through social inclusivity: An empirical study on resource based view in health insurance firms in India / B. Nayak, S. S. Bhattacharyya, В. Krishnamoorthy. – Текст : электронный // Journal of Cleaner Production. – 2021. –Vol. 298. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126805 .
Wang, W. Prosperity and inclusion: The impact of public housing supply on urban inclusive growth in China / W. Wang, Wu Yuzhe, Ch. Choguill. – Текст : электронный // Land Use Policy. – 2021. – Vol. 105. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2021.105399 .
Khanna, R. Creating inclusive spaces in virtual classroom sessions during the COVID pandemic: An exploratory study of primary class teachers in India / R. Khanna, J. Kareem. – Текст : электронный // International Journal of Educational Research Open. –2021. – Vol. 2-2. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100038 .
Mapping inclusive innovation: A bibliometric study and literature review / S. Mortazavi, M. H. Eslami, А. Hajikhani, J. Väätänen. – Текст : электронный // Journal of Business Research. – 2021. – Vol. 122. – P. 736–750. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.07.030 .
Hoffecker, E. Understanding inclusive innovation processes in agricultural systems: A middle-range conceptual model / Е. Hoffecker. – Текст : электронный // World Development. – 2021. – Vol. 140. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105382 .
Jianwei, L. The dawn of vulnerable groups: The inclusive reconstruction mode and strategies for urban villages in China / L. Jianwei, S. Shengju, L. Jingang. – Текст : электронный // Habitat International. – 2021. – Vol. 110. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2021.102347 .