Analysis of the Marketing Factors Influence on the Social Effect of Non-Profit Organizations

Authors

  • K. S. Kazakova

Keywords:

SOCIAL EFFECT, MARKETING FACTORS, , NON-PROFIT ORGANIZATIONS, DELPHI METHOD, RANKING, CONCORDANCE COEFFICIENT, EXPERT EVALUATION, ANALYSIS ALGORITHM

Abstract

The article analyzes the influence of marketing factors on the social effect of non-profit organizations. The indicators reflecting the marketing analysis of the social effect of the activities of non-profit organizations are systematized. To confirm the reliability of the results obtained, the following statistical indicators as the concordance coefficients to check the validity of the assessment results at each stage of the survey; the concordance coefficients determined by the one-by-one exclusion method of one of the experts; the average value in points; the middle rank; the frequency of the highest possible estimates; the activity coefficient of experts; the normalized score (weight) provided by the i-th expert to the j-th factor; the range of assessments given by the experts to the j-th factor are calculated.

Conducting a reliable analysis of marketing activities, allows you to determine and investigate the priority indicators that affect the social effect level using various methods. Some of them may be purely economic in nature, while others will only allow an expert evaluation of the efficiency. At the same time, an integrated assessment of the marketing activities effectiveness is still the least developed area, both in theoretical and applied aspects of research. Here it is appropriate to draw attention to the fact that specialists have not yet developed methodological foundations for assessing the development and effectiveness level of marketing that are available for practical use in the analytical work of non-profit organizations.

The social effect achievement is one of the results of the non-profit organization activities in the external and internal environment, influenced by many factors. The existing marketing potential of non-profit organizations can be assessed using the methodology for analyzing priority marketing factors that contribute to the growth of the social effect.

Currently, there are many problems that need to be analyzed and solved for the full and effective marketing activities of the non-profit organizations in the Donetsk People's Republic.

References

Маркелова, Е. В. Проблематика вопроса маркетинговой политики вуза и способы оценки эффективности маркетинговой деятельности / Е. В. Маркелова // Инновационные технологии и экономика в машиностроении : в 2 т. : сборник трудов V Международной научно-практической конференции, г. Юрга, 22–23 мая 2014 г. :– Томск : Изд-во ТПУ, 2014. – Т. 2. – С. 50–53.

Борисова, Т. М. Маркетинговое обеспечение антикризисных мероприятий промышленных предприятий : монография / Т. М. Борисова. – Тернополь : Учебная книга; Богдан, 2009. – 188 с.

Борисова, Т. Н. Методологические основы исследования маркетинга некоммерческих субъектов / Т. Н. Борисова // Формирование современного экономического пространства: преимущества, риски, механизмы реализации : международная научно-практическая конференция, 29 апреля 2016 г. – Тбилиси : Учебный университет Сулхан-Саба Орбелиани, 2016. – С. 145–148.

Грабовецький, Б. Є. Методи експертних оцінок: теорія, методологія, напрямки використання : монографія / Б. Є. Грабовецький. – Вінниця : ВНТУ, 2010. – 171 с. – ISBN 966-641-359-1.

Бондаренко, А. А. Экспертные методы в проведении маркетинговых исследований / А. А. Бондаренко // Новый университет. Экономика и право. – 2015. – № 7. – С. 68–71.

Пешкова, И. Г. Маркетинговые коммуникации в современных образовательных организациях : специальность 08.00.05 : автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата экономических наук / И. Г. Пешкова ; ФГБОУ ВО «Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)». – Ростов-на-Дону, 2020. – 222 с.

Оценка уровня развития и эффективности маркетинговой деятельности организаций высшего образования: теоретические и практические аспекты / И. И. Дьяков, И. В. Жуплей, Г. Р. Асатрян, В. В. Исакова // Современное образование. – 2018. – № 4. – С. 182 – 198.

Published

2025-12-02

How to Cite

Kazakova К. С. (2025). Analysis of the Marketing Factors Influence on the Social Effect of Non-Profit Organizations. Bulletin of the Automobile and Road Institute, (2(37), 135–146. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/719

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT