Modeling and visualization of a three-dimensional model using augmented reality technology
Keywords:
augmented reality, computer vision libraries, three-dimensional modeling, visualization, Android Studio, BlenderAbstract
Modern systems and tools for the development of augmented reality technology are discusses in the article. The libraries of computer vision, which are most suitable for creating AR-applications, depending on their goals and objectives are analyzed. The general structure of creation of augmented reality based on markerless technologies is presented, a mathematical model of the detector for detecting special points is shown. The program in the Android Studio development environment is implemented, a three-dimensional model in the Blender environment is created. An experimental study of the application has been performed. The analysis of the results received has been completed. Tasks for further research are set.
References
Ткаченко, О. Н. Компьютерная визуализация как сфера реализации специалиста по информационным технологиям / О. Н. Ткаченко // Россия молодая: передовые технологии - в промышленность. – Омск, 2015. – № 3. – С. 108–111.
Ваганова, О. И Интерактивные средства обучения как эффективный инструмент образовательной деятельности / О. И. Ваганова, Д. А. Лошкарева // Балтийский гуманитарный журнал, 2020. – № 3(32). – Т.2. – С. 135–139.
Галкин, Д. В. Эволюция пользовательских интерфейсов: от терминала к дополненной реальности / Д. В. Галкин, В. А. Сербин // Информатика. – Томск, 2013. – Вып.7. – С. 35–49.
Roitman, L. A Comparative Analysis of Augmented Reality Technologies and their Marketability in the Consumer Electronics Segment / L. Roitman, J. Shrager, T. Winograd // Journal of Biosensors & Bioelectronics, 2017. – Vol. 8. – 19 p.
Крахмаль, М. В. Анализ технологий для создания дополненной реальности / М. В. Крахмаль // Информатика и кибернетика: науч. журн. – Донецк : ДонНТУ, 2020. – №4 (22). – С.12–20.
Demidova, L. Augmented Reality and ARToolkit for Android: the First Steps / L. Demidova // SHS Web of Conferences, 2016. –Vol.29. – 4 p.
Обзор AR-библиотек для создания приложений c дополненной реальностью // Azoft. – URL: https://www.azoft.ru/blog/biblioteki-dopolnennoj-realnosti-dlya-ar-prilozhenij/ (дата обращения: 21.10.2021).
Milsap, G. Advanced Rendering for Augmented Reality on Mobile Devices / G. Milsap, E. Bourland // 2011. – 6 p.
2022 Trends to Watch: AR and VR // Omdia. – URL: https://omdia.tech.informa.com/ OM021776/2022-Trends-to-Watch-AR-and-VR (дата обращения: 27.10.2021).
Кравцов, А. А. Совершенствование пользовательского интерфейса визуализации трехмерных объектов при помощи технологии дополненной реальности / А. А. Кравцов, В. И. Лойко // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета (Научный журнал КубГАУ). – Краснодар: КубГАУ, 2014. – №100(06). – 13 с.
Bimber, O. Spatial Augmented Reality Merging Real and Virtual Worlds / O. Bimber, R. Raskar // A K Peters: CRC Press, 2005. – 392 p.
Крахмаль, М. В. Research of edge detection methods for objects in images / М. В. Крахмаль, Л. В. Соснина // Young scientists’ researches and Achievements in science: материалы науч.-практ. конф. для молодых ученых, 15 апр. 2021, г. Донецк. – Донецк : ДонНТУ, 2021. – С. 106–113.
Bay, H. Speeded-Up Robust Features (SURF) / H. Bay, A. Ess, T. Tuytelaars, L. V. Gool // Computer Vision and Understanding, 2020. – Vol.110, Issue 3. – P. 346–359.