Features of teaching programming at a higher educational institution
Keywords:
programming, pedagogical methods, iterative method, abstract thinking, practical exercisesAbstract
The article discusses the most common features of teaching disciplines related to algorithmization and programming. The problems faced by teachers and students of higher education in their learning are revealed. The ways of solving such problems are proposed. They are based on the choice of the most appropriate teaching methods, taking into account the specifics of the subject. The described methods of improving students' academic performance combine the use of appropriate software and pedagogical approaches in the educational process.
References
Одинцов, И. О. Профессиональное программирование. Системный подход. – СПб.: БХВПетербург, 2004. – 624 с.
Ракитина, Е. А. Построение методичес-кой системы обучения информатике на деятельностной основе: дис. …д-ра. пед. наук. – М., 2002. – 485 с.
Касьянова, Е. В. Адаптивные методы и средства поддержки дистанционного обучения программированию: дис. …канд. физ.-мат. наук. – Новосибирск, 2006. – 181 с.
Баумане, К. И. Методика обучения семиотике языков программирования будущих учителей информатики: дис. ...канд. пед. наук: СПб., 2004. – 289 c.
Скопин, И. Н. Проблемные задачи при изучении общих методов информатики и программирования // Вестник Российского университета дружбы народов? – 2011. – №4. – С. 21–33.
Кауфман, В. Ш. Языки программирова-ния: концепции и принципы. – М.: ДМК-пресс, 2010. – 464 с.
Кашаев, С. М. Программирование в Microsoft Excel на примерах. – СПб.: БХВ-Петербург, 2007. – 320 с.
Кузенкова, Г. В. Обучение программи-рованию в средней и высшей школе: проблемы и пути решения / Г. В. Кузенкова, Д. В. Шабагзян, А. А. Штанюк // Современные проблемы науки и образования. – М., 2021. – № 1. – С. 13–21.
Жужжалов, В. Е. Интеграционные методы изучения программирования в вузовском курсе информатики // Вестник МГПУ. Информатика и информатизация образования. – М., 2003. – № 1 (1). – С. 58–63.
Кочеткова, О. А., Пудовкина Ю. Н. Обучение учащихся программированию на языке Python в рамках элективного курса по информатике // Современные проблемы науки и образования. – М., 2019. – № 2. – С. 43–45.