Development of Tools for the Formation and Assessment of the Management Personnel Competencies in a Modern Organization

Authors

  • О. L. Darienko
  • E. Yu. Rudneva
  • L. A. Davydova

Keywords:

COMPETENCE APPROACH, COMPETENCE MODEL, MANAGER, TOP MANAGEMENT, PROFESSIONAL COMPETENCE, AGGREGATE INDICATOR, VERBAL ASSESSMENT

Abstract

The assessment of the management personnel competencies is an important component of improving the efficiency of a modern organization. Today, there is a pressing need for complex and comprehensive methods for assessing the competencies of management personnel. Therefore, modern approaches that provide an objective assessment of top management competencies must be continuously developed and improved.
In this regard, the competency models developed by leading corporations are of great practical interest. The analysis showed that the greatest opportunities for determining the competence level of of the organization’s management personnel are provided by the «20 Facets» model developed by the British company A&DC. Its distinctive features are a small number of groups and understandable competencies in their composition, which simplifies the process of assessing the competencies of employees.
In order to develop an effective toolkit for assessing the competencies of the top-level managers, the article defines the directions for adapting the «20 Facets» model to the requirements for assessing top managers’ competencies, namely: the need to assess competencies that characterize the level of managers’ proficiency in skills in their specialty and profile of activity; the feasibility of differentiating the requirements for professional competencies of functional and linear top managers; the feasibility of taking into account the personal system of incentives and motivators of a top manager for effective activity.
It is proposed to implement the transition from a qualitative to a quantitative scale for assessing the competencies of managers by assigning verbal assessments of the degree of corresponding points and calculating an aggregate indicator of the level of development of the competencies of the organization’s top managers.
The «20 Facets» model, adapted taking into account the proposed recommendations, can be considered as a convenient and understandable tool for assessing the development level of the competencies of the organization’s managers.

References

Давыдова, Л. А. Современный инструментарий аналитических оценок в сфере управления персоналом / Л. А. Давыдова, О. Л. Дариенко, Е. Ю. Руднева // Актуальные вопросы экономики и управления: теоретические и прикладные аспекты : материалы IX Международной научно-практической конференции. В 2-х частях. Ч. 1, Горловка, 29 марта 2024 года. – Горловка : ДонНТУ, 2024. – С. 203–209.

McClelland, D. C. How Do Self-attributed and Implicit Motives Differ? / D. C. McClelland, R. Koester, J. Weinberger // Psychological Review. – 1989. – № 96. – P. 690–702.

McClelland, D. C. Testing for Competence Rather Than for «Intelligence» / D. C. McClelland // American Psychologist. – 1973. – Vol. 28, № 1. – P. 1–14.

Спенсер, Лайл М. (мл.). Компетенции на работе. Модели максимальной эффективности работы = Модели максимальной эффективности работы / Лайл М. Спенсер-мл., Сайн М. Спенсер ; пер. с англ. А. Яковенко. – Москва : ГИППО, 2009. – 371 с. – ISBN 978-5-91606-012-6.

Абрамова, Е. А. Создание модели компетенций для совершенствования бизнес-процессов управления персоналом / Е. А. Абрамова. – Текст : электронный // Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. – 2020. – № 4(64). – С. 8–13. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sozdanie-modeli-kompetentsiy-dlya-sovershenstvovaniya-biznes-protsessov-upravleniya-personalom.

Прохорова, М. В. Сравнительный анализ методов разработки моделей компетенций / М. В. Прохорова, А. С. Ежова. – Текст : электронный // Вестник Нижегородского университета имени Н. И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. – 2012. – № 2(26). – С. 63–71. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sravnitelnyy-analiz-metodov-razrabotki-modeley-kompetentsiy.

Машковцев, С. В. Использование технологий компании SHL для работы с поведением сотрудников в организации / С. В. Машковцев. – Текст : электронный // Вестник Омского университета. Серия: Экономика. – 2006. – № 3. – С. 41–45. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-tehnologiy-kompanii-shl-dlya-raboty-s-povedeniem-sotrudnikov-v-organizatsii.

Петрова, А. И. Внедрение и использование модели профессиональных компетенций в управлении персоналом бюджетных организаций / А. И. Петрова // Управление персоналом. Социальные измерения эффективности и качества труда. Вызовы цифровой экономики : сборник научных трудов. – Санкт-Петербург : Санкт-Петербургский государственный экономический университет, 2020. – С. 56–61.

Пуляева, В. Н. Формирование модели компетенций управленческого персонала предприятия на основе принципов сервисного менеджмента / В. Н. Пуляева. – Текст : электронный // Вестник Ассоциации вузов туризма и сервиса. – 2014. – Т. 8, № 3. – С. 69–77. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-modeli-kompetentsiy-upravlencheskogo-personala-predpriyatiya-na-osnove-printsipov-servisnogo-menedzhmenta.

Глазунова, О. В. Компетенции. Попробуем измерить?! / О. В. Глазунова, М. Ю. Кожаринов. – Текст : электронный // Исследователь/Researcher. – 2020. – № 1(29). – С. 156–189. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kompetentsii-poprobuem-izmerit.

Published

2025-03-31

How to Cite

Darienko О. Л., Rudneva Е. Ю., & Davydova Л. А. . (2025). Development of Tools for the Formation and Assessment of the Management Personnel Competencies in a Modern Organization. Bulletin of the Automobile and Highway Institute, (3(50), 92–100. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/441

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>