Developing Strategic Partnership Development: An Evolutionary Approach
Keywords:
STRATEGIC PARTNERSHIP: AN EVOLUTIONARY APPROACH, CONTINUUM, EVOLUTIONARY VECTOR, DEVELOPMENTAbstract
The evolutionary development of the strategic partnership is considered within the frame mathematics, sociology, psychology, biology, cybernetics, etc., as well as theories of firms and theories of the strategic management. The motives for the formation of partnerships, which have changed over the centuries and have contributed to the development of the theory of the strategic partnership and the formation of various forms of strategic interaction between companies, are highlighted and substantiated.
The implementation of the evolutionary approach made it possible to determine the evolutionary vectors of the development of the strategic partnership phenomenon, which reveal the periodization, features, content and forms of the implementation of joint activities of enterprises.
The studies have shown that the history of the strategic partnership emergence is associated with the emergence of such forms of partnerships between foreign companies as franchising, outsourcing, co-branding, cluster, network structures, mergers and acquisitions, joint ventures. The second evolutionary period in the development of the strategic partnership is associated with the active development of the listed forms of the partnership between companies. The third modern stage of the strategic partnership development is characterized by the transformational changes in the forms of partnership due to the strengthening of globalization processes, convergence of industries and sectors of the economy, informatization, intellectualization and digitalization of business and society as a whole (based on the creation of digital ecosystems and platforms, active development of e-commerce, introduction of collaborative innovations, etc.).
Thus, the study of the evolutionary approach to the strategic partnership development allows to conclude that the establishment of relations between various market participants on the principles of the strategic interaction was relevant throughout all historical stages of the socio-economic development of the society. Today's trends in the transformation of the world economy also confirm the need for the formation and development of various forms of partnership.
References
Степанова, Е. С. Международная межфирменная кооперация в секторе информационно-коммуникационных технологий как механизм повышения конкурентоспособности национальной экономики : специальность 08.00.14 «Мировая экономика» : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Елена Сергеевна Степанова ; Санкт-Петербургский государственный экономический университет. – Санкт-Петербург, 2019. – 273 с.
Гусєва, О. Ю. Управління стратегічними змінами: теорія і прикладні аспекти : монографія / О. Ю. Гусєва. – Донецьк : Ноулідж, 2014. – 395 с. – ISBN 978-617-579-019-2.
Тейлор, Ф. У. Принципы научного менеджмента / Ф. У. Тейлор ; [перевод с английского А. И. Зак ; научн. ред. и предисл. Е. А. Кочерина]. – Москва : Контроллинг, 1991. – 104 с. – ISBN 5-7050-0281-5.
Друкер, П. Ф. Задачи менеджмента в XXI веке / П. Ф. Друкер ; [перевод с английского Н. М. Макарова]. – Москва : Вильямс, 2018. – 286 с. – ISBN 0-7506-4456-7.
Мескон, М. Основы менеджмента : 3-е издание / М. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури ; [перевод с английского О. И. Медведь]. – Москва : Вильямс, 2017. – 672 с. – ISBN 978-5-8459-1060-8.
Тютык, О. В. Корпоративный менеджмент. Рынок корпоративного контроля: слияния и поглощения компаний / О. В. Тютык. – Текст : электронный ; Пермский государственный национальный исследовательский университет. – Пермь, 2019. – 121 с. – URL: http://www.psu.ru/files/docs/science/books/uchebnie-posobiya/tyutyk-korporativnyj-menedzhment.pdf (дата обращения: 19.08.2021).
Ксенофонтова, О. Л. Опыт зарубежных стран по созданию и функционированию кластеров: модельный подход / О. Л. Ксенофонтова // Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. – 2015. – № 2(42). – С. 36–42.
Бондаренко, Н. Е. Кластерная теория экономического развития: история становления и формирования / Н. Е. Бондаренко // Символ науки. – 2016. – № 2. – С. 116–121.
Королева, Е. В. Стратегические альянсы: зарубежный опыт и российские особенности / Е. В. Королева // Российский внешнеэкономический вестник. – 2009. – № 5. – С. 3–13.
Сафрончук, М. В. Влияние цифровой трансформации на бизнес и деловую среду / М. В. Сафрончук // Цифровая экономика. – 2018. – Т. 3, № 2. – С. 38–44.
Никитаева, А. Ю. Реконфигурация бизнес-моделей промышленных предприятий: векторы повышения устойчивости в новых реалиях / А. Ю. Никитаева, Н. Н. Киселева // Вестник Волгоградского государственного университета. Экономика. – 2021. – Т. 23, № 1. – С. 110–120.
Лазарева, А. Н. История развития теории принятия решений / А. Н. Лазарева // Вестник современных исследований. – 2018. – № 10.1(25). – С. 433–435.
История франчайзинга. С чего все начиналось. – Текст : электронный / TopFranchise.ru : [сайт]. – URL: https://topfranchise.ru/stati/istoriya-franchayzinga-s-chego-vsye-nachinalos (дата обращения: 13.08.2021).
Франчайзинг. Википедия: история и основные понятия. – Текст : электронный / Franshiza.ru : [сайт]. – URL: https://franshiza.ru/article/read/franchising (дата обращения: 12.08.2021).
История франчайзинга: от Колумба до Алекперова. – Текст : электронный / Финансовая газета : [сайт]. – URL: https://fingazeta.ru/ekonomika/russia/451450 (дата обращения: 12.08.2021).
История аутсорсинга в России и мире. – Текст : электронный / Миграnews : [сайт]. – URL: https://migranews.ru/articles/storys/istoriya_autsorsinga_v_rossii_i_mire (дата обращения: 24.08.2021).
Аутсорсинг: история возникновения. – Текст : электронный / Ваш кадровый ресурс : [сайт]. – URL: https://outsourcing-kadrov.ru/blog/autsorsing-istoriya-vozniknoveniya (дата обращения: 22.08.2021).
Джентрова, А. Ш. Совместные предприятия в Казахстане. – Текст : электронный / А. Ш. Джентрова. – Текст : электронный // Rusnauka : [сайт]. – URL: http://www.rusnauka.com/8_DNI_2009/Economics/43418.doc.htm (дата обращения: 13.08.2021).
Кобрендинг. – Текст : электронный / Pr2b : [сайт]. – URL: http://www.pr2b.ru/branding/cobranding (дата обращения: 22.08.2021).
История возникновения MLM (multi-level marketing), многоуровневого маркетинга. – Текст : электронный. – URL: http://imillionaire.narod.ru/history.html (дата обращения: 28.08.2021).
Вон Эйкен, Джон. Дневник сетевика: Советы моего спонсора о том, как построить прибыльный и стабильно растущий сетевой бизнес / Джон Вон Эйкен ; [перевод с английского Ю. Кочкарева]. – Текст : электронный. – 2-е изд. – Москва : Альпина Паблишер, 2012. – 616 с. – URL: https://s.siteapi.org/19f671f47109484.ru /docs/b1242466002541e8bb3ed0fddda2f008e4fa7fca.pdf (дата обращения: 01.09.2021).