Impact of the Digitalization on the Enterprise Business Model: Algorithms, Models and Tools of the Digital Transformation

Authors

  • Kravchenko E. S.
  • Ovsyannikova V. V.

Keywords:

ENTERPRISE BUSINESS MODEL, DIGITALIZATION, DIGITAL DATA, TRANSFORMATION, STRATEGIC ASSETS, DIGITAL INTERACTION, DIGITAL CONTROL, DIGITAL-TRANSFORMATION

Abstract

The practical aspects of the digitalization impact on the enterprise business model are considered. The main stages of the development of the business digital transformation, which are tied to the certain technological breakthrough, are characterized. It is argued that the digital transformation discourse is inextricably linked with the concepts of «digitization» and «digitalization». The positions of scientists regarding the essence definition of the concepts: «digitalization», «automation», «digital transformation», «business model of an enterprise» are studied. Based on the generalization of existing scientific views, the author's vision of the «digital transformation of the business model of an enterprise» concept is formulated as a balanced, harmonious process of the qualitative and quantitative changes, the main goal of which is to ensure the continuity of the equilibrium of the socio-economic system, taking into account its adaptation to changing external conditions and achieving a stable high results. The main advantages of using digital technologies for an enterprise are identified: increasing the flexibility of business processes due to the rapid reconfiguration, dynamism, ensuring information integration of the stages of the product life cycle, tools, key aspects and algorithms for the digital transformation of the enterprise business model. It is substantiated that the main goal of the digital transformation of the enterprise business model is to increase competitiveness and create conditions for expanding business opportunities and achieving target strategic indicators of the enterprise's activities.

A model of the digital transformation of the enterprise business model is developed.  In contrast to the existing ones, it combines strategic assets and digital capabilities of the enterprise into a single process, focuses on determining the best customer experience and on the basis of the enterprise effective interaction with the consumer and other stakeholders along all elements of the value chain allows to create new business opportunities. Considering the need for a reasonable choice of key determinants of the business model digital transformation, it is justified that each new or updated enterprise strategy should include an approach to digital business transformation, therefore it is important to assess the business models of the enterprises for their compliance with the new paradigm. Based on the results of the study, the types of digital transformation models of the enterprise business model are identified and characterized: process, industry, technological and matrix ones.

References

Сооляттэ, А. Ю. Управление проектами в компании: методология, технологии, практика : учебник / А. Ю. Сооляттэ. – Москва: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2012. – 816 с. – ISBN 978-5-4257-0080-3.

Плотников, В. А. Цифровизация производства: теоретическая сущность и перспективы развития в российской экономике / В. А. Плотников // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. – 2018. – № 4(112). – С. 16–24.

Цифровое предприятие: трансформация в новую реальность / В. И. Ананьин, К. В. Зимин, М. И. Лугачев [и др.] // Бизнес-информатика. – 2018. – № 2(44). – С. 45–54.

Китова, О. В. Цифровая трансформация бизнеса / О. В. Китова, С. Н. Брускин // Цифровая экономика. – 2018. – № 1(1). – С. 20–25.

Трансформация системы управления предприятием при переходе к цифровой экономике / И. А. Аренков, С. А. Смирнов, Д. Р. Шарафутдинов, Д. В. Ябурова // Российское предпринимательство. – 2018. – Т. 19, № 5. – С. 1711–1722.

Digital Transformation: A Roadmap for Billion-Dollar Organizations : Findings From Phase 1 of the Digital Transformation Study Conducted by the MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting. ‒ Capgemini, MIT Sloan Management, 2011. – 68 p. ‒ Текст : электронный. – URL: https://www.capgemini.com/wp-content/uploads/2017/07/Digital_Transformation__A_Road-Map_for_Billion-Dollar_Organizations.pdf (дата обращения: 24.11.2021).

Попова, С. М. К вопросу о понятии цифровой трансформации науки / С. М. Попова. – Текст : электронный // Тренды и управление. – 2019. – № 4. – С. 1–16. – URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=31941(дата обращения: 04.12.2021).

Digital Business Model and Smart Economy Sectoral Development Trajectories Substantiation / L. A. Ismagilova, T. A. Gileva, M. P. Galimova, V. V. Glukhov // Lecture Notes in Computer Science. – 2017. – Vol. 10531 LNCS. – P. 13–28.

Майклмен, П. Цифровизация. Практические рекомендации по переводу бизнеса на цифровые технологии / П. Майклмен. – Москва : Альпина Паблишер, 2019. – 210 с. – ISBN 978-5-9614-2849-0.

Бойцов, И. В. Процессный подход как необходимое условие для цифровой трансформации предприятий / И. В. Бойцов // Развитие менеджмента в условиях перехода к цифровой экономике : материалы X Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции, 7 декабря 2017 г. – Пермь : Пермский государственный национальный исследовательский университет, 2017. – С. 6–8.

Полянин, А. В. Цифровая трансформация деятельности предпринимательских структур / А. В. Полянин, Т. А. Головина, Ю. В. Вертакова // Экономика. Информатика. – 2018. – Т. 45, № 4. – С. 632–641.

Сидякова, А. А. Цифровая трансформация финансового сектора / А. А. Сидякова // Успехи в химии и химической технологии. – 2020. – Т. 34, № 1(224). – С. 21–22.

Масленникова, Ю. С. Цифровизация бизнес-процессов / Ю. С. Масленникова, А. А. Киселева // Будущее науки-2019 : сборник научных статей 7-й Международной молодежной научной конференции, 25–26 апреля 2019 г. – Курск : Юго-Западный государственный университет, 2019. – С. 235–238.

Смольянинов, Н. Е. Функциональная классификация бизнес-моделей / Н. Е. Смольянинов, Т. В. Матягина // Экономика, инновации и предпринимательство : сборник научных трудов. – Уфа : ГОУ ВПО «Уфимский государственный авиационный технический университет», 2016. – С. 117–123.

Digital Transformation: An Overview of the Current State of the Art of Research / S. Kraus, P. Jones, N. Kailer, A. Weinmann [et al.]. – Текст : электронный // SAGE Open. – 2021. – № 11(3). – URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/21582440211047576 (дата обращения: 25.11.2021).

Published

2025-11-24

How to Cite

E. S. К., & V. V. О. (2025). Impact of the Digitalization on the Enterprise Business Model: Algorithms, Models and Tools of the Digital Transformation. Bulletin of the Automobile and Road Institute, (4(39), 111–119. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/629

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT