Strategic Planning Algorithm of the Enterprise’s Foreign Economic Activity
Keywords:
STRATEGIC PLANNING, FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY, ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM, MANAGEMENT MECHANISM, CONTROL TOOLS, STRATEGIC PLANNING ALGORITHMAbstract
The article examines the essence of strategic planning in the context of modern challenges as an analytical process for determining the future position of the enterprise, taking into account the influence of the external and internal environment factors. The key task of the strategic planning process is defined, which is to ensure innovations and necessary transformations for an adequate response of the enterprise to changes in the external environment. The author’s formulation of the concept of «strategic planning of foreign economic activity» is proposed.
The role of strategic planning in the management system of the enterprise-the subject of foreign economic activity is defined. It is established that strategic planning of the foreign economic activity in the structure of the enterprise management system is implemented through the planning function, which includes the search for the most optimal ways to ensure the effective operation of the enterprise in foreign markets in the long term, the strategy development of the foreign economic activity development adapted to possible changes in the external environment. The necessity of improving the enterprise management system in the context of strategic planning based on the proposed management tools is substantiated.
The key stages of the algorithm of strategic planning of the enterprise’s foreign economic activity are presented. It is argued that the implementation of the proposed algorithm in the management system will allow you to take the desired place and get the expected role of the enterprise in the strategic industry segments of selected foreign markets in the long term.
The approach to the selection of the promising foreign market is proposed, the practical significance of which lies in the possibility of determining both the attractiveness of the separate strategic industry segment of the foreign market and the capabilities of the enterprise in the specific industry segment of the selected foreign market. The key criteria for assessing the attractiveness of the strategic industry segment in the foreign market and the key success factors of the enterprise in particular industry segment of the selected foreign market are systematized.
References
Васильева, Д. Д. Подходы к интерпретации сущности стратегического планирования как инструмента управления организацией /
Д. Д. Васильева, Д. М. Зозуля. – Текст : электронный // Современные научные исследования и разработки. – 2018. – № 10(27). – С. 231–235. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=36482544 (дата обращения: 07.11.2023).
Федотова, О. А. Стратегическое планирование: теория и практика / О. А. Федотова // Теория и практика современной экономики : сборник статей Международной научно-практической конференции, Пенза, 15 мая 2020 г. / [ответственный редактор Г. Ю. Гуляев]. – Пенза : Наука и Просвещение, 2020. – С. 31–34.
Мягкова, Е. А. Стратегическое планирование: сущность, базовые категории и особенности / Е. А. Мягкова // Теория и практика мировой науки. – 2017. – № 7. – С. 10–15.
Ростунков, А. С. Сущность стратегического планирования и управления, их роль в развитии организации / А. С. Ростунков // Сборник трудов магистров-2019. – 2019. – Том 2. – С. 205–210.
Халидова, М. А. Сущность стратегического планирования и его роль в управлении предприятием / М. А. Халидова. – Текст : электронный // Colloquium-journal. – 2019. – № 19-6(43). – С. 42–43. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=41103036 (дата обращения: 07.11.2023).
Ларионова, А. С. История и инструментарий стратегического планирования в России / А. С. Ларионова. – Текст : электронный // Управление экономическими системами : электронный научный журнал. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriya-i-instrumentariy-strategicheskogo-planirovaniya-v-rossii (дата обращения: 08.11.2023).
Маркин, И. В. Сущность инструментов стратегического планирования и его значение в системе управления деятельностью промышленных предприятий / И. В. Маркин // Матрица научного познания, 2020. – № 12-1. – С. 130–136.
Бабкин, А. В. Особенности стратегического планирования выхода предприятий на зарубежные рынки в условиях новой экономической реальности / А. В. Бабкин, Е. А. Байков // Цифровая трансформация экономики и промышленности: проблемы и перспективы : монография / под редакцией А. В. Бабкина. – Санкт-Петербург : Изд-во Политехнического ун-та, 2017. – С. 532–553.
Бакланова, А. А. Особенности стратегического планирования внешнеэкономической деятельности предприятия / А. А. Бакланова // Экономика и социум. – 2013. – № 3(8). – С. 964–966.
Доценко, Е. Ю. Совершенствование стратегического планирования на промышленном предприятии в сфере внешнеторговой деятельности : специальность 08.00.05 «Экономика и управление народным хозяйством экономика, организация и управление предприятиями, отраслями, комплексами (промышленность)» : автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата экономических наук / Елена Юрьевна Доценко ; Донской государственный технический университет. – Ростов-на-Дону, 2009. – 29 с. – Место защиты: Южный федеральный университет.
Мишина, Ю. А. Стратегическое планирование развития ВЭД предприятия в переходный период / Ю. А. Мишина, П. А. Жук // Пути повышения эффективности управленческой деятельности органов государственной власти в контексте социально-экономического развития территорий : материалы VII Международной научно-практической конференции, Донецк, 6–7 июня 2023 г. Секция 1. Стратегическое управление развитием экономики / ФГБОУ ВО «ДОНАУИГС». – Донецк : ДОНАУИГС, 2023. – С. 211–214.