Potential of Core Competencies of the Enterprise
Keywords:
POTENTIAL, ENTERPRISE, COMPETENCIES, COMPETENCE POTENTIAL, CORE COMPETENCY, COMPETITIVENESSAbstract
The strategy formulation process is always driven by the company’s desire to cope with competition. Increasing competition poses questions for businesses about survival and long-term success. Therefore, domestic enterprises are required to develop different strategic approaches to achieve competitive advantage. One of these methods is the concept of core competencies – the main strategy for the long-term development of the enterprise.
The basis of the concept of core competencies of enterprises is the technical capabilities of enterprises. However, not only tangible, but also intangible assets can be transformed into key advantages. This includes highly specialized machinery and equipment, organizational processes, data banks, patents, licenses and concessions, as well as the special knowledge of personnel, the image of the enterprise, and the reputation of its products in the market and in society. Core competencies not only reflect the strengths of enterprises, but also help to identify and develop the necessary competitive advantages, which will further provide consumers with unique offers and create additional customer value. However, the practical application of this concept is significantly limited by the lack of formalized tools for identification and subsequent management of this specific type of resource.
The identification and formation of the enterprise’s core competencies will allow us to analyze its capabilities from the point of view of competitiveness and sustainability in the market of goods and services. This approach to defining a company's core competence can lead to the creation of unique products and provide the company with leadership when entering new markets.
References
Ожегов, С. И. Толковый словарь русского языка : 100000 слов, терминов и выражений : [новое издание] / С. И. Ожегов ; под общей редакцией Л. И. Скворцова. – 28-е изд., перераб. – Москва : Мир и Образование, 2015. – 1375 c. – ISBN 978-5-94666-657-2.
Учаева, Т. В. Организационно-экономический потенциал предприятия. Пути повышения : монография / Т. В. Учаева, Б. Б. Хрусталев. – Пенза : ПГУАС, 2015. – 124 с. – ISBN 978-5-9282-1239-1.
Жалолов, И. И. Статистические оценки экономического потенциала предприятий в условиях модернизации экономики / И. И. Жалолов // Бюллетень науки и практики. – 2019. – Т. 5, № 3. – С. 371–377.
Дорофеева, В. С. Совершенствование методики оценки экономического потенциала предприятия / В. С. Дорофеева, Е. Ю. Андреева // Экономика и парадигма нового времени. – 2019. – № 4(12). – С. 18–25.
Методика анализа потенциала предприятия. – Текст : электронный // Международный центр инжиниринга и инноваций. – URL: https://мойбизнес19.рф/assets/files/rci/dokumentaciya/metodika-analiza-potenciala-predpriyatiya.pdf .
Управление компетенциями: структура, институты, механизмы : монография / под общей редакцией Р. М. Нижегородцева, С. Д. Резника. – Москва : ИНФРА-М, 2016. – 208 с. – ISBN 978-5-16-011510-8.
Онасенко, Е. А. Определение направлений повышения потенциала предприятия в условиях кризиса / Е. А. Онасенко, Е. В. Перевозникова // Экономика и маркетинг в XXI веке: проблемы, опыт, перспективы : сборник материалов XVIII международной научно-практической конференции. – Донецк : ДОННТУ, 2022. – С. 294–299.
Хохлова, Т. П. Генезис компетентностно ориентированной модели управления: от истоков к перспективам / Т. П. Хохлова // Менеджмент в России и за рубежом. – 2015. – № 1. – С. 4–13.