Conceptual Provisions for the Use of Gamification Methods in the Field of the Personnel Management
Keywords:
GAMIFICATION, HR MANAGEMENT, COMPANY, GAMIFICATION METHODS, HR MANAGEMENT DIRECTIONSAbstract
The formation of the information society and scientific and technological progress have led to changes in the nature of work. The reasons for many problems are related to the personnel policy of the company. In many cases, the difficulties of the personnel management are associated with low labour productivity and competitiveness, poor interest in doing work, training and career growth, and lack of motivation to work. These factors explain the inconsistency of the personnel in domestic enterprises. In today’s ever-changing personnel management policy, the solution to this problem requires the development of new methods in selection, recruitment, motivation, incentives and training. One of the modern tools that deserves special attention is gamification. In recent years, this toolkit has become quite popular and in demand both in young and in well-established companies.
In the course of the study, the concept of «gamification» was analyzed; its role and place in the modern theory of the personnel management, and the practical experience of using games in the personnel management was summarized and the concept of introducing gamification methods in domestic companies was developed.
Gamification implies the use of various application software, mainly online computer games in non-gaming processes in order to attract users, increase their involvement in solving various applied labour tasks. The main principle of this method is that the guarantee of the measurable and constant connection of the user is provided, which ensures the possibility of dynamic adjustment of its behavior and the rapid development of its functionality.
Initially, in order to implement gamification methods, it is necessary to analyze the internal and external environment. The result of the analysis is a clear goal, direction (in which area of personnel management it is necessary to apply methods), the validity of choosing one or another gamification method, its limitations and resources are revealed. Further the mechanism of introduction of methods is realized. At this stage, the company independently chooses the implementation method (implement an existing one, modernize it or create a new one). The final stage is the analysis of the obtained results and the development of further management decisions.
Based on the results obtained, the authors proposed the concept of introducing gamification methods in the personnel management system at domestic enterprises. This concept involves work in three directions: the use of interactive training courses, the adaptation of existing gamification methods and the development of fundamentally new solutions.
References
Копочева, В. В. Геймификация как технология внутрикорпоративных коммуникаций (на примере деятельности Барнаульского филиала ОАО «Вымпелком») / В. В. Копочева, О. Г. Замятина // PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект. – 2015. – № 13. – С. 114–122.
Орлова, О. В. Геймификация как способ организации обучения / О. В. Орлова, В. Н. Титова // Вестник ТГПУ (TSPU Bulletin). – 2015. –
№ 9(162). – С. 60–64.
Вербах, К. Вовлекай и властвуй. Игровое мышление на службе бизнеса / К. Вербах, Д. Хантер ; пер. с англ. А. Кардаш. – Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2015. – 224 с. – ISBN 978-5-00057-344-0.
Маркеева, А. В. Геймификация в бизнесе: проблемы использования и перспективы развития / А. В. Маркеева // Лидерство и менеджмент. – 2015. – Т. 2, № 3. – С. 169–190.
Муравская, С. А. Геймификация: подходы к определению и основные направления исследований в менеджменте / С. А. Муравская,
М. М. Смирнова // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент. – 2019. – Т. 18, Вып. 4. – С. 510–530.
Варенина, Л. П. Геймификация в образовании / Л. П. Варенина // Историческая и социально-образовательная мысль. – 2014. – Т. 6, № 6-2. – С. 314–317.
Зикерманн, Г. Геймификация в бизнесе: как пробиться сквозь шум и завладеть вниманием сотрудников и клиентов / Г. Зикерманн Дж. Линдер ; пер. с англ. И. Айзятулловой. – Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2014. – 272 с. – ISBN 978-5-00057-093-7.
Ткачик, П. Геймификация: как превратить жизнь в удовольствие. – Текст : электронный / П. Ткачик // ИноСМИ.ru [сайт]. – URL: https://inosmi.ru/20120708/194507436.html (дата обращения: 10.01.2023).
Мельничук, А. В. Геймификация в управления персоналом / А. В. Мельничук // Материалы Афанасьевских чтений. – 2016. – № 2(15). – С. 104–109.
Шатилова, Е. О. Геймификация как инструмент корпоративной культуры / Е. О. Шатилова // Управление корпоративной культурой. – 2012. – № 4. – С. 246–250.
Геймификация в управлении персоналом: примеры внедрения. – Текст : электронный // Synergy [сайт]. – URL: https://synergy.ru/akademiya/management/gejmifikacziya_v_upravlenii_personalom (дата обращения: 10.01.2023).
7 действенных примеров геймификации для решения HR-задач. – Текст : электронный // Директор по персоналу : практический журнал по управлению человеческими ресурсами [сайт]. – URL: https://www.hr-director.ru/article/67405- blog-hr-7-deystvennyh-primerov-geymifikatsii-dlya-resheniya-hr-zadach-19-m6 (дата обращения: 10.01.2023).
9 примеров геймификации в HR. – Текст : электронный // HR-Portal [сайт]. – URL: https://hr-portal.ru/article/9-primerov-geymifikacii-v-hr?ysclid=lgxfbfqu9b133326788 (дата обращения: 10.01.2023).
Кружок «Юный железнодорожник». – Текст : электронный // Частное общеобразовательное учреждение. Школа-интернат № 21 среднего общего образования ОАО «РЖД» [сайт]. – URL: https://schoolrzd.ru/kruzhok-yunyj-zheleznodorozhnik/ (дата обращения: 10.01.2023).
Громова, Н. В. Геймификация как инструмент обеспечения конкурентоспособности современных компаний / Н. В. Громова // Современная конкуренция. – 2018. – Т. 12, № 2(68)– 3(69). – С. 18–29.
Как Amazon, Яндекс, Google и другие используют игры для поиска и мотивации сотрудников. – Текст : электронный // Про бизнес [сайт]. – URL: https://probusiness.io/management/6368-kak-amazon-yandeks-google-i-drugie- ispolzuyut-igry-dlya-poiska-i-motivacii-sotrudnikov.html (дата обращения: 10.01.2023).
Игрофикация: как использовать в управлении персоналом. – Текст : электронный // Директор по персоналу : практический журнал по управлению человеческими ресурсами [сайт]. – URL: https://www.hr-director.ru/article/67307-igrofikatsiya-kak- ispolzovat-18-m10 (дата обращения: 10.01.2023).
Геймификация для HR: мировые практики и советы по внедрению. – Текст : электронный // Topcareer Journal [сайт]. – URL: https://top-career.ru/blog/gamification_in_hr (дата обращения: 10.01.2023).
Громова, Д. М. Игровые технологии в обучении и развитии персонала в коммерческих организациях / Д. М. Громова, Е. С. Мулгачева, Н. Г. Репина // Новое поколение. – 2016. – № 9. – С. 44–51.
Производительность в игровой форме. – Текст : электронный // Консалтинг-Центр «ШАГ» [сайт]. – URL: https://stepconsulting.ru/ru/expert/articles/chelovecheskij-kapital/article-1667_137651040074?ysclid=lgxenodrhy838364043 (дата обращения: 10.01.2023).