City Buses Scheduling Technique Based on the Simulation

Authors

  • D. N. Samisko
  • T. A. Samisko
  • N. V. Iushkov

Keywords:

BUS, ROUTE, COMPUTER SIMULATION, BUS STOP, GEOMETRIC PARAMETERS, TRAFFIC SCHEDULE, TRAFFIC SPEED

Abstract

The improved technique for the city buses scheduling based on the simulation modelling of their movement along the route is developed. Compared to the tabular and graphical methods, more accurate results can be achieved when scheduling city buses using simulation.

The process of modelling traffic speeds should begin with the collection of initial data on the analyzed section of the road, which are represented by three blocks characterizing the technical parameters of the bus, the route as a whole and the existing traffic organization scheme.

To take into account a significant number of conditions and factors when modelling bus speeds, a special software «Speed and movement time calculation», developed in the Delphi programming environment using the Object Pascal programming language is created. This program allows us to automate all calculations, as a result of which, for each stage of the route, the speeds of the bus along them and the time of movement become known.

The values of speeds and movement time along the separate characteristic homogeneous sections of the route obtained as a result of the computer simulation make it possible to organize the movement of city buses, which is based on the real dynamically changing initial data.

The article outlines the main stages of the improved technique for scheduling city buses based on the simulation.

References

Спирин, И. В. Организация и управление пассажирскими автомобильными перевозками / И. В. Спирин. – Москва : Академия, 2010. – 400 с.

Афанасьев, Л. Л. Конструктивная безопасность автомобиля / В. Л. Афанасьев, А. Б. Дьяков, В. А. Иларионов. – Москва : Машиностроение, 1983. – 212 с.

Автомобили: тягово-скоростные свойства и топливная экономичность / В. П. Сахно, Г. Б. Безбородова, М. М. Маяк, С. М. Шара. – Киев : КВИЦ, 2004. – 174 с.

Самисько, Д. Н. Производительность карьерных грузовых автомобильных перевозок : специальность 05.22.01 «Транспортные системы» : диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук / Д. Н. Самисько. – Горловка, 2013. – 224 с.

Самисько, Д. Н. Моделирование процесса дорожного движения транспортного средства i-й характерной однородной участком маршрута исследования / Д. Н. Самисько // Вестник Донецкой академии автомобильного транспорта. – 2011. – № 3. – С. 38–46.

Самисько, Д. Н. Алгоритм моделирования процесса дорожного движения транспортного средства / Д. Н. Самисько // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2012. – № 1/4(55). – С. 43–50.

Published

2024-11-01

How to Cite

Samisko Д. Н., Samisko Т. А., & Iushkov Н. В. (2024). City Buses Scheduling Technique Based on the Simulation. Bulletin of the Automobile and Highway Institute, (1(40), 7–11. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/293

Issue

Section

TRANSPORT