Methodological Area of Innovative Technologies as the Basis for the Economic Growth of the Donetsk People's Republic

Authors

  • V. N. Raschupkina

Keywords:

INFORMATION AND METHODOLOGICAL AREA, SAP ERP SOFTWARE, ISO STANDARD, DIGITAL ECONOMY, PROCESS DESIGN, INNOVATIVE PROCESSES, BUSINESS FUNCTIONS

Abstract

The priority of the proposed scientific direction lies in the fact that in the conditions of the innovative economy, there is a need to introduce practice-oriented tools and methodological approaches in companies to optimize production, technological and economic activities that will help reduce internal production costs.

The transition to the international quality system (IQS), the management strict centralization, the complex hierarchy of divisions in the «functional» structure of companies, where the vast majority of operations are internal transactions related to maintaining internal functioning, and are not related to the most significant factors embedded in the IQS, changes the nature and requirements of employers in obtaining a deep knowledge in the field of the innovation-oriented business, in terms of production preparation, its organization, process management, optimization and regulation of business processes. Indeed, the analysis of the methodological and methodical field operating in the Donetsk People's Republic on the subject of scientific research showed that the legislative and executive authorities are not sufficiently focused on the formation of the regulatory framework for the types of activities of industry complexes. The primary problem of the legislative and executive authorities of the Republic is that the Ministry of Industry and Trade of the DPR has not brought to the level of tools the methodological area for the implementation of management decisions, which makes it impossible to use them to obtain specific applied recommendations and assess the benefits of their
implementation in the practice of the company management. Another problematic group in the legislative area is the form of necessary practical recommendations, their insufficient level of scientific formalization and universality, the use of which in the management practice, is a legal form of the validity of decisions made at the level of companies, industries and complexes. The identified shortcomings and limitations of the legislative bodies in the use, in the practice of managing domestic companies, of the regulatory framework, determined the prospects for improving the existing theory and practice of management, which made it possible to form a working hypothesis of the presented scientific study.

References

Хаммер, М. Реинжиниринг корпорации. Манифест революции в бизнесе / М. Хаммер, Дж. Чампи. – Санкт-Петербург : Изд-во СПбГУ, 2011. – 327 с. – ISBN 5-288-01978-9.

Харрингтон, Дж. Совершенство управления процессами / Дж. Харрингтон. – Москва : Стандарты и качество, 2007. – 192 с. – ISBN 978-5-91657-203-2.

Шеер, А.-В. Бизнес-процессы. Основные понятия. Теория. Методы / А.-В. Шеер ; перевод с английского. – 2-е изд., пер. и доп. – Москва : Просветитель, 1999. – 173 с.

Шиба, Ш. Новое американское тотальное управление качеством : учебник / Ш. Шиба, А. Грэхэм, Д. Вальден. – Москва : ИНФРА-М, 2001. – 348 с.

Варламова, Л. Н. Стандартизация как элемент методической базы информационно-документационного обеспечения управления /

Л. Н. Варламова // Вестник РГГУ. Серия «Документоведение и архивоведение. Информатика. Защита информации и информационная безопасность». – 2017. – № 3(9). – С. 9–17.

Идентификация структуры документов по стандартизации: документы по стандартизации на множестве состояний функционирования /

Е. Б. Герасимова, Б. И. Герасимов, В. В. Гудошников [и др.] // Вестник ТГТУ. – Т. 23, № 4. – 2017. – С. 617–625.

Дейнега, В. Н. Особенности разработки и применения внутренних аудиторских стандартов в связи с переходом на МСА / В. Н. Дейнега,

С. В. Куракова // Научный вестник ЮИМ. – 2017. – № 4. – С. 40–44.

Ковалев, С. М. Выбор бизнес-процессов для оптимизации / С. М. Ковалев, В. М. Ковалев. – Текст : электронный // Бизнес-инжиниринговые технологии : [сайт]. – URL: http://www.betec.ru/index.php?id=06&sid= 38 .

Репин, В. В. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов / В. В. Репин, В. Г. Елиферов. – Москва : Стандарты и качество, 2005. – 319 с.

Федюкин, В. К. Управление качеством производственных процессов / В. К. Федюкин. – Москва : КНОРУС, 2018. – 230 с.

Кабанец, А. Документирование бизнес-процессов с применением системы Бизнес-инженер / А. Кабанец. – Текст : электронный // Бизнес-инжиниринговые технологии : [сайт]. – URL: http://www.betec.ru/index.php?id=6&sid=140 .

Риб, С. И. Различные подходы к выделению и описанию бизнес-процессов / С. И. Риб, И. В. Кремлева. – Текст : электронный // Бизнес-инжиниринговые технологии : [сайт]. – URL: http://www.betec.ru/indexprint.php?id=06&sid=5013 .

Скрипко, Л. Е. Процессный подход в управлении качеством / Л. Е. Скрипко. – Санкт-Петербург : Изд-во СПбГУЭФ, 2011. – 105 с.

Деминг, Э. Выход из кризиса. Новая парадигма управления людьми, системами и процессами / Э. Деминг. – Москва : Альпина Паблишер, 2012. – 419 с.

Имаи, М. Кайдзен: ключ к успеху японских компаний / М. Имаи ; пер. с англ. – Москва : Альпина Бизнес Букс, 2004. – 274 с. – ISBN 5-9614-0079-4.

Ишикава, К. Что такое всеобщее управление качеством? Японский путь / К. Ишикава. – Москва : ТКБ Интерсертифика, 1998. – 112 с.

Нив, Г. Пространство доктора Деминга: принципы построения устойчивого бизнеса / Г. Нив. – Москва : Альпина Бизнес Букс, 2005. – 370 с.

Эллакотт, Д. Три причины поломки оборудования (и что можно сделать, чтобы этого не допустить) / Д. Эллакотт. – Текст : электронный – URL: https://www.fiixsoftware. com/blog/3-причины-отказа-оборудования-и-что-вы-можете-сделать-для-предотвращения-этого/ .

Эффективное планирование профилактического обслуживания: пример [Текст] / Х. Аб-Самат, Л. Н. Джейкумар, Э. И. Басри [и др.] // Материалы Международной конференции 2012 г. по промышленному инжинирингу и управлению операциями, 2012 г. – С. 3–6.

Рахман, С. М. Оценка выполнения общего производственного технического обслуживания с помощью анализа времени простоя и среднего времени простоя (пример: полуавтоматическая производственная компания Бангладеш) / С. М. Рахман, М. А. Хок, С. М. Уддин // Международная организация научных исследований. – 2014. – № 4(9). – С. 38–47.

Кузнецов, О. И. Инновационные технологии в управлении бизнес-процессами предприятий / О. И. Кузнецов, А. Е. Махметова // Вестник СГТУ. – 2013. – № 1(69). – С. 289–292.

Ращупкина, В. Н. Процессный подход к управлению производственными системами / В. Н. Ращупкина, Л. В. Козлова // Восточно-Европейский научный журнал. – 2016. – Т. 4, № 7. – С. 76–81.

Ращупкина, В. Н. Методический подход документирования внутренних транзакций: как практический инструмент построения профстандартов в рамках ISO 9001:2015 / В. Н. Ращупкина, В. И. Братчун // Sochi Journal of Economy. – 2019. – № 13(3). – С. 349–356.

Открытость процедур проектирования документов по стандартизации / Е. Б. Герасимова, Б. И. Герасимов, В. А. Тётушкин [и др.] // Вестник ТГТУ. – 2017. – Т. 23, № 3. – С. 402–411.

Ковалев, С. М. Современные методологии и стандарты описания бизнес-процессов: преимущества, недостатки и области применения /

С. М. Ковалев, В. М. Ковалев. – Текст : электронный // Бизнес-инжиниринговые технологии : [сайт]. – URL: http://www.betec.ru/index.php?id= 06&sid=104 .

Харрингтон, Дж. Оптимизация бизнес-процессов. Документирование, анализ, управление, оптимизация / Дж. Харрингтон. – Санкт-Петербург : Б-Микро, 2000. – 320 с.

Широкова, Г. В. Управление организационными изменениями / Г. В. Широкова. – Санкт-Петербург : Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2005. – 432 с. – ISBN 5-288-03648-9.

Шнайдер, О. В. Система внутреннего аудита качества и ее влияние на прибыль предприятия / О. В. Шнайдер, Т. П. Агуреева // Карельский научный журнал. – 2014. – № 3(8). – С. 110–114.

Об итогах работы Министерства промышленности и торговли за 2020 год. – Текст : электронный // Народный Совет ДНР: официальный сайт. – URL: https://dnrsovet.su/vladimir-rushhak-otchitalsya-o-rabote-ministerstva-promyshlennosti-i-torgovli-za-2020-god/ (дата обращения: 20.04.2021).

Published

2024-11-01

How to Cite

Raschupkina В. Н. (2024). Methodological Area of Innovative Technologies as the Basis for the Economic Growth of the Donetsk People’s Republic. Bulletin of the Automobile and Highway Institute, (1(40), 96–109. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/305

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT