The Objective Need to Increase the Competitiveness of Domestic Enterprises

Authors

  • V. S. Meshkova

Keywords:

COMPETITIVENESS, EFFICIENCY, SUSTAINABLE DEVELOPMENT, ENTERPRISE, STATE REGULATION, COMPETITIVE ADVANTAGE

Abstract

One of the key tools for solving strategic problems in ensuring sustainable development of enterprises is to
increase the level of competitiveness. The competitive sustainability is a parameter that allows us to determine the
future potential of a company in a specific market, and its dynamics more accurately determine the stages of the life cycle for reacting and modelling the situation.
The competitiveness of a country depends on the competitiveness of its domestic enterprises. At present, Russian enterprises are faced with an increasing number of threats and uncertainties when interacting with foreign companies. Therefore, the priority is to ensure the sustainability and stability of their work, increasing competitiveness in the international market, which will affect the economic development of the country and improve the living standard of population.
The competitiveness in the modern economic context has come to the fore as a condition for achieving a
sustainable high level of enterprise development.
As practice shows, the solution to the problem of increasing the competitiveness causes great difficulties and is problematic for many enterprises in the current economic situation due to the lack of clear strategies, financial and
economic goals and organizational criteria. In modern conditions, in order to compete successfully, companies need not only to update technology and technical equipment, study national and international markets, but also identify their own capabilities, weaknesses and vulnerabilities of competitors, which have a dominant influence on the competitiveness and determine its main directions.
Sustainable increase in the competitiveness of an enterprise can be ensured only under conditions of long-term, constant and progressive improvement of all factors that determine the competitiveness.

References

Шишлонова, А. А. Конкурентоспособность предприятия: принципы и методы оценки / А. А. Шишлонова. – Текст : электронный // Экономика и бизнес: теория и практика. – 2022. – № 1–2(83). – С. 159–161. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/konkurentosposobnost-predpriyatiya-printsipy-i-metody-otsenki (дата обращения: 18.12.2024).

Молчанова, В. А. От умного города к городу справедливому: проблемы устойчивого развития в условиях цифровой экономики / В. А. Молчанова // Креативная экономика. – 2019. – Т. 13, № 12. – С. 2371–2386.

Белоусов, Ю. В. Цифровая экономика: понятие и тенденции развития / Ю. В. Белоусов. – Текст : электронный // Вестник Института экономики Российской академии наук. – 2021. – № 1. – С. 26–43. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovaya-ekonomika-ponyatie-i-tendentsii-razvitiya (дата обращения: 17.12.2024).

Шуйский, В. П. Цифровизация экономики России: достижения и перспективы / В. П. Шуйский. – Текст : электронный // Вестник Института экономики Российской академии наук. – 2020. – № 6. – С. 158–169. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovizatsiya-ekonomiki-rossii-dostizheniya-i-perspektivy (дата обращения: 27.11.2024).

Капустина, Л. М. Оценка цифровой конкурентоспособности промышленных компаний / Л. М. Капустина, А. С. Миколенко, Г. С. Тимохина. – Текст : электронный // Цифровые модели и решения. – 2022. – Т. 1, № 3. – С. 35–42. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otsenka-tsifrovoy-konkurentosposobnosti-promyshlennyh-kompaniy (дата обращения: 12.12.2024).

Портер, М. Международная конкуренция. Конкурентные преимущества стран / М. Портер. – Москва : Альпина ПРО, 2022. – 947 с. – ISBN 978-5-9614-7084-0.

Ховалыг, Д. Д. Конкуренция в экономике и ее сущность, задачи и функции в современном мире / Д. Д. Ховалыг, В. Т. Ликтан. – Текст : электронный // Вестник науки. – 2023. – Т. 5, Ч. 1. – № 12(69). – С. 106–114. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/konkurentsiya-v-ekonomike-i-ee-suschnost-zadachi-i-funktsii-v-sovremennom-mire (дата обращения: 19.12.2024).

Сандитов, М. Д. Методы оценки конкурентоспособности предприятия / М. Д. Сандитов, Н. Э. Шабыкова. – Текст : электронный // Проблемы и перспективы развития научно-технологического пространства России : сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции, Белгород, 11 июня 2020 г. – Белгород : Агентство перспективных научных исследований. – 2020. – С. 80–84. – URL: https://apni.ru/article/878-metodi-otsenki-konkurentosposobnosti-predpr (дата обращения: 25.11.2024).

Теймуров, Р. Н. Сущность управления конкурентоспособностью организации / Р. Н. Теймуров,

И. Ю. Загоруйко. – Текст : электронный // Экономика и социум. – 2022. – № 3–4 (95). – С. 394–397. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-upravleniya-konkurentosposobnostyu-organizatsii (дата обращения: 11.12.2024).

Экономика конкурентоспособности фирмы : учебник для обучающихся образовательной программы

магистратуры направления подготовки 38.04.01 Экономика (магистерская программа «Экономика фирмы (по видам экономической деятельности)» очной / заочной форм обучения / Т. Л. Иванова, В. С. Мешкова ; Минобрнауки ДНР, ГОУ ВПО «ДОНАУИГС», Кафедра экономики предприятия. – Донецк : ГОУ ВПО «ДОНАУИГС», 2022. – 330 с.

Терешина, Н. П. Совершенствование методов формирования конкурентных преимуществ транспортных компаний / Н. П. Терешина, Тонг Хонг Фи, Данг Куанг Бинь. – Текст : электронный // Транспортное дело России. – 2022. – № 1. – С. 109–113. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovershenstvovanie-metodov-formirovaniya-konkurentnyh-preimuschestv-transportnyh-kompaniy (дата обращения: 15.12.2024).

Драгунова, И. В. Концептуальные подходы к исследованию фирмы в условиях совершенной и несовершенной конкуренции / И. В. Драгунова, Е. В. Зотова, М. А. Скворцова. – Текст : электронный // Вестник Российского университета кооперации. – 2019. – № 4(38). – С. 45–51. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kontseptualnye-podhody-k-issledovaniyu-firmy-v-usloviyah-sovershennoy-i-nesovershennoy-konkurentsii (дата обращения: 12.12.2024).

Сазонов, А. А. Методы проведения оценки показателей конкурентоспособности промышленных предприятий в условиях цифровых преобразований / А. А. Сазонов, А. С. Зинченко. – Текст : электронный // Московский экономический журнал. – 2021. – № 10. – С. 648–657. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metody-provedeniya-otsenki-pokazateley-konkurentosposobnosti-promyshlennyh-predpriyatiy-v-usloviyah-tsifrovyh-preobrazovaniy (дата обращения: 10.12.2024).

Бакатин, А. Н. Анализ методов оценки конкурентоспособности предприятия / А. Н. Бакатин. – Текст : электронный // Прогрессивная экономика. – 2021. – № 1. – С. 18–30. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-metodov-otsenki-konkurentosposobnosti-predpriyatiya-2 (дата обращения: 20.12.2024).

Винокур, И. Р. Методика оценки конкурентоспособности предприятия нефтегазовой отрасли на примере ПАО «ЛУКОЙЛ» / И. Р. Винокур, О. С. Лопурко. – Текст : электронный // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. – 2022. – № 2. – С. 177–190. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodika-otsenki-konkurentosposobnosti-predpriyatiya-neftegazovoy-otrasli-na-primere-pao-lukoyl (дата обращения: 14.12.2024).

Формирование конкурентной стратегии малого предприятия: теоретический подход и практическая реализация / О. И. Морозова, А. В. Семенихина, Н. С. Комиссарова, А. О. Андросова. – Текст : электронный // Журнал прикладных исследований. – 2021. – № 2–3. – С. 24–34. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-konkurentnoy-strategii-malogo-predpriyatiya-teoreticheskiy-podhod-i-prakticheskaya-realizatsiya (дата обращения: 17.12.2024).

Published

2025-06-18

How to Cite

Meshkova В. С. . (2025). The Objective Need to Increase the Competitiveness of Domestic Enterprises. Bulletin of the Automobile and Highway Institute, (1(52), 51–59. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/523

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT