Formulation of Approaches to the Calculation of the Traffic Flow Density on the Spans of Urban Streets, Limiting the Buses Road Speed
Keywords:
TRAFFIC FLOW, TRAFFIC FLOW DENSITY, URBAN STREET SPAN, ROAD SPEED, TRAFFIC CONGESTION, «DENSITY – SPEED» MODELAbstract
The conducted analysis of existing studies in the field of accounting the traffic flow characteristics impact on the organization of the urban passenger bus transportation has shown that the existing methods for calculating the traffic flow density do not take into account the peculiarities of its formation on the spans of urban streets under certain conditions, which is an urgent problem.
Thus, the goal of this work is the formation of approaches to the calculation of the traffic flow density on the spans of urban streets, which limits the road speed of buses on the routes.
The work formulates approaches to the calculation of the traffic flow density on the spans of urban streets, which limits the road speed of buses on the routes.
It is proposed to take as a basis the «density – speed» model of the Greenshields-Greenberg traffic flow, with the condition that the density of the traffic flow, where congestion is formed, is more than 0,5 of its maximum value. This model is improved by using the value of the traffic flow speed, which was proposed to be calculated by the method of applying the coefficients for reducing the value of the speed, due to the presence of certain traffic conditions, where an additional coefficient was introduced for the spans of urban street.
In further studies, it is necessary to accurate the technique to normalize the road speed of buses on urban routes, taking into account the obtained condition for limiting the road speed of buses according to the speed of the traffic flow.
References
Gentile, G. Modelling Public Transport Passenger Flows in the Era of Intelligent Transport Systems / G. Gentile, K. Nökel. – Springer, 2016. – 641 p.
Vilakazi, A. Service Quality Management in Passenger Transportation / A. Vilakazi. – Scholars' Press, 2018. – 296 p.
Дудников, А. Н. Усовершенствование организации городских пассажирских автобусных перевозок с учетом образования заторов на перегонах улиц / А. Н. Дудников, Н. Н. Дудникова, Д. А. Подопригора // Научно-технические аспекты инновационного развития транспортного комплекса : сборник научных трудов по материалам VII Международной научно-практической конференции, 26 мая 2021 года. – Донецк: ДАТ, 2021. – С. 12–15.
Авен, О. И. Оптимизация транспортных потоков / О. И. Авен, С. Е. Ловецкий, Г. Е. Моисеенко. – Москва : Наука, 1985. – 165 с.
Долбня, Н. В. Оптимизация характеристик транспортного потока и параметров дорог / Н. В. Долбня, Н. Н. Никитенко. – Волгоград : Изд-во ВолГУ, 2002. – 202 с. – ISBN 5-85534-602-1.
Справочник по безопасности дорожного движения : обзор мероприятий по безопасности дорожного движения / Р. Эльвик, А. Б. Мюсен, В. Трулс ; под ред. В. В. Сильянова. – ОСЛО-МОСКВА-ХЕЛЬСИНКИ, 2001. – 576 с.
Дрю, Д. Теория транспортных потоков и управление ими / Д. Дрю ; пер. с англ. Е. Г. Коваленко и Г. Д. Шермана. – Москва : Транспорт, 1972. – 424 с.
Сильянов, В. В. Транспортно-эксплуатационные качества автомобильных дорог и городских улиц / В. В. Сильянов, Э. Р. Домке. – 2-е изд. – Москва : Академия, 2008. – 352 с. – ISBN 978-5-7695-4864-2.
Методические рекомендации по оценке проектных решений автомобильных дорог по скорости движения. – Текст : электронный // Министерство транспортного строительства Государственный всесоюзный дорожный научно-исследовательский институт СОЮЗДОРНИИ. –
URL: http://www.gosthelp.ru/text/metodicheskierekomendacii163.html .
Кленов, С. Л. Теория Кернера трех фаз в транспортном потоке – новый теоретический базис для интеллектуальных транспортных технологий / С. Л. Кленов // Труды МФТИ. – 2010. – Т. 2, № 4(8). – С. 75–89.