Analysis of Existing Principles and Methods for Calculating Cycles, Intermediate Stages of Traffic Light Control Phases
Keywords:
ROAD TRAFFIC, TRAFFIC LIGHT CONTROL, CONTROL CYCLE, INTERMEDIATE TACT, CALCULATION METHODAbstract
Ensuring continuous and high-speed movement of traffic flows, designed for the long term, requires rational organization of the passage of vehicles, which eliminates traffic accidents, congestion, excessive delays at intersections, using technical means of traffic organization.
The article has found that today there are several methods for determining the intermediate cycle of traffic light regulation. Methods based on the empirical research do not allow for objective calculations, since they have a limitation – a link to the results of direct research to the time of research and relevant conditions. More objective methods allow for generalized calculations, but have disadvantages in the form of not taking into account the permitted directions of movement in the previous phase of regulation, the corresponding maneuvers that were permitted in the previous phase are not taken into account, there are no recommendations for determining the estimated speed of movement through the intersection area, there are no recommendations regarding the decision on the intensity of braking before the stop line.
Thus, the solution to the problem of ensuring an appropriate level of road safety in the area of traffic light
objects is impossible without the appropriate organization of the intermediate stage of traffic light regulation.
References
Организация дорожного движения / В. А. Гавриков, С. А. Анохин, А. А. Гуськов, Н. Ю. Залукаева. – Тамбов : Тамбовский государственный технический университет ; ЭБС АСВ, 2020. – 144 c. – ISBN 978-5-8265-2259-2.
Кременец, Ю. А. Технические средства организации дорожного движения / Ю. А. Кременец, М. П. Печерский, М. Б. Афанасьев. – Москва : Академкнига, 2005. – 279 c. – ISBN 5-94628-111-9.
Ярков, С. А. Повышение эффективности организации дорожного движения в городах : монография / С. А. Ярков, В. В. Морозов. – Тюмень : Тюменский индустриальный университет, 2020. – 161 c. – ISBN 978-5-9961-2291-2.
Клинковштейн, Г. И. Организация дорожного движения / Г. И. Клинковштейн, М. Б. Афанасьев. – 5-е изд., перераб. и доп. – Москва : Транспорт, 2001. – 247 с. – ISBN 5-277-02240-6.
Коноплянко, В. И. Организация и безопасность дорожного движения / В. И. Коноплянко. – Москва : Высшая школа, 2007. – 200 с. – ISBN 978-5-06-005549-8.
Власов, А. А. Теория транспортных потоков : монография / А. А. Власов. – Пенза : ПГУАС, 2014. – 124 с. – ISBN 978-5-9282-1173-8.
Петров, В. В. Теория управления движением транспортных потоков в городах / В. В. Петров. – 2-е изд. стереотип. – Омск : СибАДИ, 2020. – 101 с.
Лобанов, Е. М. Транспортная планировка городов / Е. М. Лобанов. – Москва : Транспорт, 1990. – 240 с. – ISBN 5-277-00375-4.
Живоглядов, В. Г. Теория движения транспортных и пешеходных потоков : монография / В. Г. Живоглядов. – Ростов-на-Дону : Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Технические науки, 2005. – 1082 с. – ISSN 0321-2653.
Дудников, А. Н. Теоретические основы учета колебаний плотности транспортных потоков при двухфазном светофорном регулировании / А. Н. Дудников, Н. Н. Дудникова, О. И. Каращук. – Текст : электронный //
Инновационные технологии в машиностроении, образовании и экономике / Донской государственный технический университет. – Азов, 2020. – Т. 28, № 3(17). – С. 66–74. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44483642 (дата обращения: 11.08.2025).
Дудников, А. Н. Теоретические основы учета колебаний интенсивности движения транспортных и пешеходных потоков при двухфазном светофорном регулировании / А. Н. Дудников, Н. Н. Дудникова, Э. Г. Варданян. – Текст : электронный // Инновационные технологии в машиностроении, образовании и экономике / Донской государственный технический университет. – Азов, 2019. – Т. 24, № 3(13). – С. 20–31. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?edn=bfhejy (дата обращения: 11.08.2025).