Analysis of the Economic and Mathematical Model for Optimizing the Online Store Website Promotion
Keywords:
SITE TRAFFIC, MATHEMATICAL MODEL, SEARCH ENGINE, SEO OPTIMIZATIONAbstract
The rapid development of information technology and a new stage in the development of economic relations contribute to the active spread of e-commerce. Ordering of goods from online stores saves the customer from spending time in queues. The growth of online commerce not only simplifies the lives of consumers, but also contributes to the economic activity increase.
In order for a website to be profitable and rank high in search engines, it takes a lot of efforts. The competition in this area is high, so it is necessary to constantly improve and optimize your website to keep it relevant and attractive to users. One of the problems is the low site visibility, due to which it does not appear on the first pages of search
results. Different models were analyzed. The Semi-Markov Process model can correlate the traffic indicators of pages belonging to the same site. The second model, the Markov Chain, can compare different sites according to their friendliness to visitors. These models play an important role in the effective promotion of an online store, improving the user’s experience and increasing its optimization.
One of the modern solutions for website promotion in search engines is the use of SEO techniques. This process includes optimizing the content and structure of a web resource in order to meet the criteria of search algorithms. SEO optimization helps improve the site’s position in search results, which, in turn, increases the likelihood that users will visit it.
References
Батейкина, А. Л. SEO-оптимизация: как повысить видимость сайта в поисковых системах / А. Л. Батейкина, А. В. Свищёв. – Текст : электронный // Международный научно-практический электронный журнал : моя профессиональная карьера. – Т. 2, № 54. – 2023. – С. 82–87. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=54961830.
Пестерев, П. В. Математическая модель и алгоритм определения показателя страницы для ранжирования в результатах выдачи мультиагентной поисковой системы / П. В. Пестерев, А. Г. Янишевская // Вестник Брянского государственного технического университета. – 2018. – № 9(70). – С. 47–55.
Алиев, А. А. SEO-продвижение для маркетплейсов: оптимизация карточек товара / А. А. Алиев, М. С. Шахбазова // Тенденции развития науки и образования. – 2022. – № 92(Ч. 10). – С. 31–33.
Ванина, М. Ф. Использование математических моделей при проектировании и оценке эффективности функционирования интернет-сайтов / М. Ф. Ванина, А. Г. Ерохин, Е. А. Фролова // Экономика и качество систем связи. – 2017. – № 2. – С. 14–21.
Прохорова, А. М. SEO-оптимизация / А. М Прохорова // Евразийский Союз Ученых. – 2016. – № 30. – С. 79–82.
Мороз, Н. В. SEO оптимизация как технология продвижения сайта / Н. В. Мороз. – Текст : электронный // Аллея науки : научно-практический электронный журнал. – 2018. – Т. 1, № 5(21). – С. 1005–1007. – URL: https://alley-science.ru/domains_data/files/5648MAY1821/SEO%20OPTIMIZACIYa%20KAK%20TEHNOLOGIYa%20PRODVIZhENIYa%20SAYTA.pdf.
Горбунов, А. Л. Марковские модели посещаемости веб-сайтов / А. Л. Горбунов. – Текст : электронный. – URL: https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/1334/1/IMAT_2007_08.pdf.
Тапхарова, О. А. Техники поисковой оптимизации (SEO) для повышения видимости веб-сайта в поисковых системах / О. А. Тапхарова // Бизнес-образование в экономике знаний. – 2021. – № 2. – С. 108–111.