Evaluation of Confectionery Quality Parameters by QFD analysis: Value-Based Approach
Keywords:
CONFECTIONERY QUALITY, QFD ANALYSIS, «HOUSE OF QUALITY», CONSUMER, MARKET FACTOR, ENTERPRISEAbstract
The confectionery quality is one of the key factors determining their competitiveness and the level of consumer satisfaction. In today’s highly competitive and saturated market, food industry enterprises face the need for continuous improvement of their products. In this regard, the introduction of scientifically based quality management methods, such as the Quality Function Deployment (QFD) method, which allows us to effectively take into account consumer expectations and transform them into specific technical requirements for products, is of particular relevance.
The study examined various approaches to defining the concept of confectionery quality, identified its main characteristics, and determined the key factors influencing consumer perception of quality. The interrelationship of these elements is presented as a quality management model based on the QFD methodology, which helps systematize and structure the process of developing new products and optimizing the existing assortment.
The study identified the main problems affecting the quality of confectionery products, including the discrepancy between products and consumer expectations, insufficient consideration of target audience preferences, weak adaptability of marketing strategies and ineffective interaction between the manufacturer and the consumer.The application of the QFD method and a consumer-oriented approach to quality management enables enterprises to enhance their competitiveness, meet customer demands, and ensure sustainable development in the dynamic market environment.
References
Аскарова, И. Р. Качество продукции / И. Р. Аскарова, Р. А. Тимофеев // Вестник науки и образования. – 2021. – № 7(110), Ч. 2. – С. 8–11.
Фатхутдинов, Р. А. Менеджмент конкурентоспособности товара / Р. А. Фатхутдинов. – Москва : Бизнес-школа «Интел-синтез», 1995. – 55 с. – ISBN 5-87057-024-7.
Жулькова, Ю. Н. Пять методов управления качеством, которые пригодятся руководителю / Ю. Н. Жулькова. – Текст : электронный // Руководитель автономного учреждения. – 2020. – № 9. – URL: https://ilan-ric.ru/wp-content/uploads/sites/49/2020/11/Statya-Pyat-metodov-upravleniya-kachestvom-kotorye-prigodyats.pdf.
Никитин, В. А. Управление качеством на базе стандартов ИСО 9000:2000 : Политика. Оценка. Формирование / В. А. Никитин, В. В. Филончева. – 2-е изд. – Санкт-Петербург [и др.] : Питер, 2004. – 126 с. – ISBN 5-94723-567-6.
Белобородова, Н. Б. Управление качеством продукции на принципах всеобщего управления качеством / Н. Б. Белобородова. – Текст : электронный // Конкурентоспособность территорий : Материалы XXIV Всероссийского экономического форума молодых ученых и студентов. В 4-х частях. Ч. 1, Екатеринбург, 27–30 апреля 2021 года. – Екатеринбург : Уральский государственный экономический университет, 2021. – С. 5–8. – EDN RXHXPB. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=47134936.
Управление качеством в России: опыт стран Европейского союза в стандартизации систем управления качеством : монография / И. А. Волкова, Т. А. Галынчик, О. А. Козлова [и др.] ; под общей редакцией И. А. Волковой. – Ставрополь : Логос, 2018. – 182 с. – ISBN 978-5-907078-41-3.
Мхитарян, А. Ю. Совершенствование системы менеджмента качества организации : монография / А. Ю. Мхитарян. – Москва : Интерэкомс, 2015. – 241 с.
Ангипов, Д. Г. Риск-ориентированный подход в управлении качеством пищевой продукции для обеспечения ее безопасности / Д. Г. Ангипов, К. С. Калемагина, И. Г. Сергеева // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия «Экономика и экологический менеджмент». – 2022. – № 4. – С. 97–106.
Дариенко, О. Л. Влияние качества продукции на уровень конкурентоспособности предприятий кондитерской отрасли / О. Л. Дариенко, А. А. Куликова. – Текст : электронный // Экономика и маркетинг в XXI веке: проблемы, опыт, перспективы : сборник материалов XVIII международной научно-практической конференции : [посвящается 95-летию кафедры «Экономика и маркетинг»], 24–25 ноября 2022 г., Донецк. – Донецк : ДОННТУ, 2022. –
С. 370–375. – EDN JUGNMF. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50224702.
Чорноус, О. И. Формирование эффективной системы менеджмента качества для предприятий пищевой промышленности / О. И. Чорноус, О. Л. Дариенко, А. А. Куликова. – Текст : электронный // Актуальные вопросы экономики и управления: теоретические и прикладные аспекты. Материалы IX Международной научно-практической конференции. В 2-х частях. Ч. 2, Горловка, 29 марта 2024 год / Автомобильно-дорожный институт (филиал) ФГБОУ ВО «Донецкий национальный технический университет» в г. Горловка. – Горловка : ДонНТУ, 2024. – С. 183–188. – EDN PIPOZZ. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=67345763&pff=1.