The Study of the Bilingual Approach Effectiveness in Teaching Mathematics to Future Specialists in the Automobile and Road Industry
Keywords:
BILINGUAL TRAINING, MATHEMATICAL TERMINOLOGY, AUTOMOBILE AND ROAD SPECIALTIES, EDUCATIONAL PLATFORM, COGNITIVE FLEXIBILITY, BMCM MODEL, TECHNICAL TRANSLATION, BILINGUAL EDUCATIONAbstract
This work contains a comprehensive study of the limitations inherent in the traditional monolingual approach to teaching mathematical disciplines and the development of the innovative solution to this problem. The work is
supposed to conduct a critical analysis of the shortcomings of the existing system of teaching mathematics, to create a concept of the specialized bilingual educational platform.
The main goal of the work is to develop a unique mathematical model (BMCM) for assessing the effectiveness of the methodology with an experimental verification of the proposed approach among students of automobile and road specialties, which will provide objective data on the advantages of bilingual education to overcome language barriers in the technical education and form a new standard for training specialists combining deep mathematical education with the development of the professional language competence.
The scientific novelty of the study lies in the fundamentally new approach to organizing the educational process. For the first time, a comprehensive solution is proposed that combines a specialized platform for bilingual education with a mathematical model for assessing its effectiveness. The created toolkit allows not only to implement a bilingual teaching methodology, but also to objectively measure its effectiveness thanks to the developed system of metrics. The conducted pedagogical experiment is of particular value, providing empirical confirmation of the theoretical provisions of the work and demonstrating the practical applicability of the proposed model in the real educational process.
References
Волгина, М. Ю. Перевод терминов как ключевых единиц специального текста / М. Ю. Волгина // Перспективы Науки и Образования. – 2013. – № 6. – С. 170–174.
Ковригина, А. И. Перспективы использования методики предметно-языкового интегрированного обучения в программах бакалавриата по направлению подготовки «Лингвистика» / А. И. Ковригина, И. Н. Горячева. – Текст : электронный // Вестник Финансового университета. Гуманитарные науки. – 2022 – 12(6) – С. 113–121. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/perspektivy-ispolzovaniya-metodiki-predmetno-yazykovogo-integrirovannogo-obucheniya-v-programmah-bakalavriata-po-napravleniyu/viewer (дата обращения: 10.06.2025).
Coyle, D. CLIL: Content and Language Integrated Learning / D. Coyle, P. Hood, D. Marsh. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – 241 р. – ISBN 978-0-521-11298-7.
Солсо, Р. Л. Когнитивная психология : пер. с англ. / Р. Л. Солсо. – 6-е изд. – Санкт-Петербург : Питер, 2006. – 589 с. – ISBN 5-94723-182-4.
Mathematics Education and Language Diversity. The 21st ICMI Study / Editors : R. Barwell, Ph. Clarkson, A. Halai, M. Kazima [et al.]. – Springer, 2021. – 321 p. – ISBN 978-3-319-14510-5.
Устаджалилова, Х. А. Особенности изучения определений, происхождения математических терминов, правописание и произношение их на английском языке / Х. А. Устаджалилова, Э. Н. Райхонова. – Текст :
электронный // Актуальные научные исследования в современном мире – 2018. – № 5–6(37). – С. 90–93. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35120492 (дата обращения: 10.06.2025).
Methodology of application of case technology in the process of teaching mathematics / R. Abdualiyeva, S. Seitova, R. Tasbolatova, L. Smagulova // Cypriot Journal of Educational Sciences. – 2022. – Vol. 17. – № 9. – Р. 3545–3555.
Есенбаева, Г. А. Об особенностях преподавания математики на английском языке / Г. А. Есенбаева,
У. И. Копжасарова, Н. В. Дениварова // Вестник Карагандинского университета. Серия «Педагогика». – 2014. – № 3(75) – С. 52–58.
Лурье, М. Л. Двуязычное преподавание математики как диалог культур / М. Л. Лурье // Сибирский
педагогический журнал. – 2005. – № 1. – С. 123–130.
Kersaint, J. Teaching Mathematics to English Language Learners / J. Kersaint, D. Thompson, M. Petkova. – Routledge, 2008. – P. 16–18.
Салехова, Л. Л. Дидактическая модель билингвального обучения математике в высшей педагогической школе : специальность 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования», специальность 13.00.02 – «Теория и методика обучения и воспитания (математика)» : автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора педагогических наук / Ляйла Леонардовна Салехова ; Татарский государственный
гуманитарно-педагогический университет. – Казань, 2008. – 44 с.
Борозенец, Г. К. Формирование иноязычной профессиональной компетентности студентов неязыковых вузов на основе полевого подхода / Г. К. Борозенец // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». – 2004. – № 2. – С. 97–110.
Перевезенцева, Ю. С. Бинарная терминология математики: структурно-семантический анализ / Ю. С. Перевезенцева, С. А. Атрощенко // Мир науки, культуры, образования. – 2014. – № 5(48). – С. 122–124.
Handbook of approximation algorithms and metaheuristics / Edited By T. F. Gonzalez. – 1-st еd. – New York : Chapman & Hall/CRC, 2007. – 1432 р. – ISBN 9780429143793.