Capacity Calculation of the Sections of the Main and Secondary Directions at the Approaches to an Unregulated Intersection of Two-Lane City Streets at One Level
Keywords:
CAPACITY, HIGHWAY SPAN, UNCONTROLLED INTERSECTION, TWO-LANE CITY STREET, TRAFFIC DIRECTIONAbstract
The development of the city road network in the context of the significant increase in motorization rates is acquiring significant relevance and importance for the socio-economic development of the country. One of the main factors in this direction is increasing the capacity of the road network. The characteristics of the network throughput are significantly influenced by transport nodes in the form of street intersections. Currently, most of the intersections of city streets and roads are implemented in the form of two-lane intersections at one level. Correct calculation or forecast of the capacity of these intersections will make it possible to more objectively predict the capacity of the road network and, as a result, more effectively solve transport and social problems of cities.
The above reveals the relevance of developing a methodology for calculating the capacity of sections of the main and secondary directions at the approaches to an unregulated intersection of two-lane city streets at the same level.
The work has developed a capacity calculation of sections of the main and secondary directions at the approaches to an unregulated intersection of two-lane city streets at one level.
The resulting formulas make it possible to take into account the reduction in the capacity on the approaches to the intersection area due to the reduction in vehicle speeds in conditions of drivers’ perception of traffic on the approaches to the intersection, as well as taking into account the possibility of making right and left turn maneuvers.
The obtained values of the traffic lane capacity on the approaches to the intersection area cannot be simply summed up to obtain the intersection capacity value, because the interaction of vehicles in the intersection area is not taken into account.
References
Сильянов, В. В. Транспортно-эксплуатационные качества автомобильных дорог и городских улиц / В. В. Сильянов, Э. Р. Домке. – 3-е изд., стер. – Москва : Академия, 2009. – 352 с. – ISBN 978-5-7695-5874-0.
Лобанов, Е. М. Транспортная планировка городов / Е. М. Лобанов. – Москва : Транспорт, 1990. – 240 с. –ISBN 5-277-00375-4.
Проектирование и изыскания пересечений автомобильных дорог / Е. М. Лобанов, В. М. Визгалов, А. П. Шевяков [и др.]. – Москва : Транспорт, 1972. – 232 с.
Вероятностные и имитационные подходы к оптимизации автодорожного движения : монография / А. П. Буслаев, А. В. Новиков,
В. М. Приходько [и др.] ; под редакцией В. М. Приходько. – Москва : Мир, 2003. – 368 с. – ISBN 5-03-003646-6.
Иносэ, Х. Управление дорожным движением / Х. Иносэ, Т. Хамада ; перевод с английского М. П. Печерского ; под редакцией
М. Я. Блинкина. – Москва : Транспорт, 1983. – 248 с.
Дрю, Дональд Р. Теория транспортных потоков и управление ими / Дональд Р. Дрю ; перевод с английского Е. Г. Коваленко и Г. Д. Шермана ; под редакцией Н. П. Бусленко. – Москва : Транспорт, 1972. – 424 с.
Клинковштейн, Г. И. Организация дорожного движения / Г. И. Клинковштейн, М. Б. Афанасьев. – 4-е изд., перераб. и доп. – Москва : Транспорт, 1997. – 230 с. – ISBN 5-277-01959-6.
Бабков, В. Ф. Дорожные условия и безопасность движения / В. Ф. Бабков. – Москва : Транспорт, 1993. – 271 с. – ISBN 5-277-01402-0.
Кременец, Ю. А. Технические средства организации дорожного движения / Ю. А. Кременец, М. П. Печерский, М. Б. Афанасьев. – Москва : Академкнига, 2005. – 279 c. – ISBN 5-94628-111-9.
Домке, Э. Р. Расследование и экспертиза дорожно-транспортных происшествий / Э. Р. Домке. – Москва : Академия, 2009. – 288 с. – ISBN 978-5-7695-4658-7.
Лобанов, Е. М. Проектирование дорог и организация движения с учетом психофизиологии водителя / Е. М. Лобанов. – Москва : Транспорт, 1980. – 311 с.