Experimental Studies of the Capacity Values of City Street Lanes

Authors

  • N. N. Dudnikova
  • A. R. Lebedenko

Keywords:

ROAD CAPACITY, ROAD TRAFFIC LANE, ROAD CROSSING, CALCULATION METHOD, EXPERIMENT

Abstract

Intensive maneuvering of vehicles when turning right, left, stopping at the edge of the roadway lead to the creation of individual traffic conditions on the corresponding first and second lanes of the street section. Queues of vehicles, both moving and stationary, lead to the decrease in the throughput of lanes and the street, to the formation of shock waves in the traffic flow and the formation of traffic jams.
The above reveals the relevance and need to improve the existing technique for assigning the throughput of the corresponding lanes of city streets, to the level of a calculation method that takes into account the individual features of maneuvering vehicles within a specific street section. The improvement of this technique was carried out in previous work, which required experimental studies of the capacity values of city street lanes.
Experimental studies and calculations of the throughput values of ten sections of four-lane streets on the street and road network of the city of Donetsk are presented.
Diagrams of the capacity values of the first and second traffic lanes on city street sections, as well as the capacity values of the sections as a whole, are constructed. The calculated capacity values were compared with the maximum total intensities on the sections, the measurements of which were carried out at the same time during the day for each section.
The adequacy of the developed calculation formulas for the throughput capacity of sections with two-lane traffic in one direction was verified using linear correlation analysis. The adequacy is theoretically proven.
The method for calculating the capacity of the first and second traffic lanes, as well as the section of a two-lane street in one direction is formulated.

References

Дудникова, Н. Н. Разработка методик расчета пропускных способностей первой и второй полос перегона городской улицы / Н. Н. Дудникова, В. И. Кондрашева // Вести Автомобильно-дорожного института = Bulletin of the Automobile and Highway Institute. – 2024. – № 1(48). – С. 48–59.

Дудникова, Н. Н. Расчет пропускной способности перегона в две полосы в одном направлении городских улиц / Н. Н. Дудникова, В. И. Кондрашева // Научно-технические аспекты развития автотранспортного комплекса : материалы Х Международной научно-практической конференции, в рамках 10-го Международного научного форума Донецкой Народной Республики, Горловка, 31 мая 2024 г. – Горловка : АДИ ДонНТУ. – С. 315–319.

Лобанов, Е. М. Транспортная планировка городов / Е. М. Лобанов. – Москва : Транспорт, 1990. – 240 с. – ISBN 5-277-00375-4.

Бабков, В. Ф. Дорожные условия и безопасность движения / В. Ф. Бабков. – Москва : Транспорт, 1993. – 271 с. – ISBN 5-277-01402-0.

Кременец, Ю. А. Технические средства организации дорожного движения / Ю. А. Кременец, М. П. Печерский, М. Б. Афанасьев. – Москва : Академкнига, 2005. – 279 c. – ISBN 5-94628-111-9.

Организация дорожного движения : учебное пособие / В. А. Гавриков, С. А. Анохин, А. А. Гуськов,

Н. Ю. Залукаева. – Тамбов : Тамбовский государственный технический университет, ЭБС АСВ, 2020. – 144 c. –ISBN 978-5-8265-2259-2.

Ярков, С. А. Повышение эффективности организации дорожного движения в городах : монография / С. А. Ярков, В. В. Морозов. – Тюмень : Тюменский индустриальный университет, 2020. – 161 c. – ISBN 978-5-9961-2291-2.

Факторный анализ преступности. Корреляционный и регрессионный методы : монография / С. М. Иншаков, Л. Н. Богданова, А. Д. Виноградова [и др.] ; под редакцией С. М. Иншакова. – Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2023. – 127 c. – ISBN 978-5-238-02282-6.

Кисляков, В. М. Математическое моделирование и оценка условий движения автомобилей и пешеходов / В. М. Кисляков, В. В. Филиппов, И. А. Школяренко. – Москва : Транспорт, 1979. – 199 c.

Published

2025-03-31

How to Cite

Dudnikova Н. Н. ., & Lebedenko А. Р. . (2025). Experimental Studies of the Capacity Values of City Street Lanes. Bulletin of the Automobile and Highway Institute, (3(50), 13–22. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/426

Issue

Section

TRANSPORT