Substantiation of Factors and Indicators of the Bus Routes Attractiveness

Authors

  • S. А. Legkii

Keywords:

BUS ROUTE, ROUTE ATTRACTIVENESS, ROUTE ATTRACTIVE FACTOR, ROUTE ATTRACTIVENESS INDICATORS, ANALYSIS, JUSTIFICATION

Abstract

The relevance of studying the problem of substantiating factors and indicators of the attractiveness of bus routes is due to the fact that changing passenger requirements for transport services, imperfection of state policy in the field of organization of passenger transportation by road and its tariff formation, the presence of a large number of competitors lead to great difficulties in making decisions regarding the development of new and improvement of
existing bus routes. This problem can be solved only by offering passengers more attractive bus routes that meet their requirements as much as possible.

The analysis of existing approaches to the disclosure of the essence of the concept of «attractiveness of a bus route» has shown that the attractiveness concept has become most widespread in the field of economics, marketing and management when considering investment issues and investment activities of enterprises and organizations. In the sphere of planning, organization and management of passenger bus transportation, the concept of «attractiveness» and, in particular, «attractiveness of the bus route» is absent. Therefore, it is proposed to establish the essence of this concept on the basis of the systematic approach and theoretical generalizations. The attractiveness of a bus route is proposed to be understood as a set of properties, indicators, qualitative and other characteristics of the bus route, through which it arouses interest in various subjects.

On the basis of clarifying the essence of the concept of the «bus route attractiveness», analyzing the existing processes of organization, planning and management of passenger bus transportation, using a systematic approach, the factors and indicators of the bus route attractiveness are substantiated. It is proposed that the factors of attractiveness of bus routes include their consumer properties of routes, the quality of passenger transportation and the fare for passenger transportation.

The use of the proposed list of factors and indicators of the bus route attractiveness will allow the enterprises of the passenger transport company to correctly assess the attractiveness of their own bus routes and focus on improving those indicators that have negatively affected this attractiveness. The proposed list of factors and indicators of the
attractiveness of a bus route can be the basis for determining the factors and indicators of the attractiveness of passenger transportation routes of other modes of transport, taking into account the peculiarities of their technical and operational, qualitative indicators.

References

Кунев, С. В. Формирование инвестиционной привлекательности фармацевтического производителя на основе инструментов маркетинга: системный подход / С. В. Кунев, Л. В. Кунева. – Текст : электронный // Со-временные проблемы науки и образования. – 2015. – № 1-1. – URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=17205 .

Рилєєв, С. В. Інвестиційна привабливість: види та підходи до її оцінки / С. В. Рилєєв, А. Л. Романчук // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. – 2013. – Вип. 4. – С. 166–175.

Якименко, Е. А. Оценка инвестиционной привлекательности предприятия / Е. А. Якименко // Вестник Алтайского государственного аграрного университета. – 2009. – № 11(61). – С. 117–121.

Панков, С. А. Аналитические подходы к оценке инвестиционной привлекательности предприятия / С. А. Панков // Вісник Хмельницького національного університету. – 2010. – T. 3, № 2.– С. 65–68.

Гуткевич, С. О. Інвестиційна привабливість: сутність, показники і чинники впливу / С. О. Гуткевич, О. В. Пулій // Інтелект XXI. – 2019. – № 2. – С. 88–93.

Горяча, О. Л. Інвестиційна привабливість промислового підприємства / О. Л. Горяча // Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. – 2016. – № 1(33). – С. 46–52.

Демченко, С. Г. Оценка факторной привлекательности продукта (обувь) / С. Г. Демченко // Практический маркетинг. – 2008. – № 11(141). – С. 4–10.

Беляевский, И. К. Маркетинговое исследование / И. К. Беляевский / Московский государственный универ-ситет экономики, статистики и информатики. – Москва, 2004. – 414 с. – ISBN 5-7764-0346-4.

Котов, В. Ю. Альтернативная система продаж / В. Ю. Котов, М. В. Котова. – Саратов : АСП, 2014. – 264 с. – ISBN 978-5-4345-0140-8.

Продовольственная безопасность: термины и понятия: энциклопедический справочник / В. Г. Гусаков, З. М. Ильина, В. И. Бельский [и др.]. – Минск : Белорусская наука, 2008. – 535 с. – ISBN 978-985-08-0992-6.

Ефремова, Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный : [в 2 томах] / Т. Ф. Ефремова. – Москва : Русский язык, 2000. – 2 т. – 2310 с.

Організація та управління пасажирськими перевезеннями / В. С. Марунич, Л. Г. Шморгун, В. Г. Кабанов [та ін.] ; за редакцією В. С. Марунича, Л. Г. Шморгуна. – Київ : Міленіум, 2017. – 528 с. – ISBN 978-966-8063-80-1.

Легкий, С. А. Обоснование технико-эксплуатационных показателей разработки автобусных маршрутов / С. А. Легкий, А. С. Аксенов // Инновационные технологии в машиностроении, образовании и экономике. – 2018. – Т. 20, № 4-2(10). – С. 31–38.

Пермовский, А. А. Пассажирские перевозки / А. А. Пермовский. – Нижний Новгород : НГПУ, 2011. – 164 с.

Босняк, М. Г. Пасажирські автомобільні перевезення / М. Г. Босняк. – 2-ге вид. – Київ : Слово, 2011. – 272 с.

Касаткин, Ф. П. Организация перевозочных услуг и безопасность транспортного процесса / Ф. П. Касаткин, Ш. А. Амирсейидов / Владимирский государственный ун-т им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. – Владимир : ВлГУ, 2014. – 264 с. – ISBN 978-5-9984-0424-5.

Большаков, А. М. Повышение качества обслуживания пассажиров и эффективности работы автобусов / А. М. Большаков, Е. М. Кравченко, С. Л. Черникова. – Москва : Транспорт, 1981. – 206 с.

Криворучко, О. Н. Управление качеством услуг предприятий пассажирского автомобильного транспорта : монография / О. Н. Криворучко, Т. Е. Василенко. – Харьков : ХНАДУ, 2006. – 154 с.

Пассажирские автомобильные перевозки / Л. Л. Афанасьев, А. И. Воркут, Л. Б. Миротин [и др.] ; под редакцией Н. Б. Островского. – Москва : Транспорт, 1986. – 224 с.

ГОСТ Р 51825-2001. Услуги пассажирского автомобильного транспорта. Общие требования : национальный стандарт Российской Федерации : утвержден и введен в действие Постановлением Госстандарта России от 14 ноября 2001 г. № 461-ст : введен впервые : дата введения 2002-07-01 : переиздан в июле 2020 г. – Текст : электронный / разработан Федеральным государственным унитарным предприятием «Государственный научно-исследовательский институт автомобильного транспорта» Министерства транспорта Российской Федерации // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов : [сайт]. – URL: https://docs.cntd.ru/document/1200028574 .

ГОСТ Р 51004-96. Услуги транспортные. Пассажирские перевозки. Номенклатура показателей качества :государственный стандарт Российской Федерации : издание официальное : принят и введен в действие Постановлением Госстандарта России от 25 декабря 1996 г. № 701 : введен впервые. – Текст : электронный / разработан Научным центром по комплексным транспортным проблемам (НЦКТП) Министерства транспорта России и Министерства по сотрудничеству России с государствами СНГ. – URL: https://files.stroyinf.ru/Data/278/27820.pdf .

Published

2024-10-21

How to Cite

Legkii С. А. (2024). Substantiation of Factors and Indicators of the Bus Routes Attractiveness. Bulletin of the Automobile and Highway Institute, (1(48), 103–111. Retrieved from https://ojs.donntu.ru/index.php/vestiadi/article/view/144

Issue

Section

ECONOMICS AND MANAGEMENT